Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A hangos halak jelleme – Durrell hangoskönyvön Archívum
  • Olvas(s)atok − Galilei Németh László életében Archívum
  • Harry Potter Magyarországon Archívum
  • Nono: Intolleranza 1960 Archívum
  • Saga van – Grecsó Krisztián: Tánciskola Archívum
  • Végh, Camerata Salzburg, Schubert Archívum
  • A puszta vándorainak képes krónikája – Országjelkép lehetne Archívum
  • Légtornász örvénylő mélységek felett Archívum

Savall, a csoda

Posted on 2024.12.02.2025.12.03. By admin 2 hozzászólás Savall, a csoda című bejegyzéshez

Savall és a Budapesti Fesztiválzenekar koncertje

Szerző: Lehotka Ildikó, 2024. december 1.
Fotó: Mudra László, BFZ

A katalán karmester, gambajátékos, számos régizenei együttes alapítója, Jordi Savall újra koncertet adott. Hihetetlen várakozás előzte meg a koncertet november 8-án is, a Zeneakadémián, a hangverseny telt ház előtt zajlott. A Budapesti Fesztiválzenekar együttesét vezényelte az immár 83. évét betöltött művész. Felejthetetlen este volt.

A koncert Händel, Telemann és Gluck egy-egy darabját varázsolta a hallgató elé. A Savall-lal készült interjúk rávilágítottak arra, hogy a két, Vízizene elnevezésű mű nem csak az azonos cím miatt került egymás mellé, hanem a környezetvédelem fontosságára is rámutatott. Händel 1., F-dúr szvitje, a Vízizene (HWV 348) melléknevű nyitotta a koncertet. Ez a szvit a három közül a leginkább közismert, és a legtöbb tétel ebben szerepel. A szvitsorozat I. György 1717-es temzei kirándulására készült, nem ok nélkül. I. György korábban hannoveri választófejedelem volt, akinél Händel volt alkalmazásban. A zeneszerző sikeres angliai útja után vissza akart térni a szigetországba, de a választófejedelem ehhez nem járult hozzá. Händel mégis elutazott. Majd a választófejedelemből Anglia királya lett. Händel ezzel a művel szándékozta kiengesztelni korábbi munkaadóját – szól a valószínűleg nem hiteles történet.

A zenekar előadása csodálatos volt. A tételek között nem tartott Savall szünetet (a későbbi művek során sem), mégis egyértelműen érezhette a közönség, hogy újabb tétel kezdődik. A francia stílusú Ouverture már az első hangtól egy új, varázsos világot mutatott. Gyönyörűen szóltak a fúvóstriók (2 oboa és fagott; 2 furulya és fagott), a vonósok nonvibrato játéka gömbölyűen haladt előre.

Georg Philipp Telemann, a zeneművek tekintetében az egyik legtermékenyebb zeneszerző Vízizene szvitje is visel melléknevet: Hamburgi apály és dagály (TWV 55:C3). A mű a hamburgi admiralitás centenáriumára készült, a tételcímekben megidézve a görög mitológiai vízisteneket. Az 1728-ban bemutatott mű nagyon izgalmas, a nyitó ütemek például a víz mozgását mutatják be a C-dúr hármashangzat hangjainak fokozatos belépésével. A szvitben a szélgép is szerepet kapott. Az együttes most is kiválóan játszott, megannyi színnel, dinamikával, helyenként meglepő, és a figyelmet fenntartó apró, vagy nem is olyan apró hangsúlyokkal.

Szünet után a jól ismert Don Juan személyisége, tettei elevenedtek fel, Glucktól. Christoph Willibald Gluck balettszvitje Ranieri de’ Calzabigi librettóját követi, az első előadás 1761-ben volt. A Don Juan, avagy a kőszobor lakomája című balettszvit (Wq 52) zenei anyaga kitárulkozó, helyenként vehemens (ahogyan a történet is). Nagyon különleges volt a pizzicato szakasz, a gitár hangulatos megszólalása, a harsona figyelemfelhívó szava. A záró tétel atmoszférája, zenei szövete nagyon hasonló Luigi Boccherini d-moll szimfóniája (Op. 12, No 4.) 3., utolsó tételére. A szimfónia mellékneve mellékneve Az ördög háza. Hogy Boccherini hallotta-e a művet, nem tudom, azt sem, hogy más zeneszerző hasonlóképpen felhasználta vagy alakította a baljós hangulatú témát. Igen ám, de Gluck műve a szimfónia előtt éppen 10 évvel keletkezett.

A zenekar az idős Savall utasításaira minden pillanatban figyelt. A mester nem használt túlzó mozdulatokat, nem akart a főszereplő lenni. Úgy szólt a zene, hogy az idő megállt, csak ült a közönség és magába fogadta hangokat. Savall a zenét állította középpontba, értelmezésében új megvilágításba kerültek a darabok, a természetesség talán a legjobb szó erre. A hihetetlen sikert jelző taps után zenekar két ráadást is adott, a második a Gluck szvit záró tétele volt.

Három tánctételekből (is) álló kompozíciót kaptunk. 64 év a különbség az elsőnek és az utolsónak játszott darab között. Mégis a Gluck-művel már halványan körvonalazódik az új korstílus. Remek műsor, remek zenekar, és egyedülálló karmester, a historikus előadásmód mindentudója, a régizene felfedezésének egyik apostola, Savall. Az év egyik nagy koncertje volt.

Papiruszportal Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Pozsonyi papiruszok 15.
Next Post: Régészet szoftverrel

Related Posts

  • Az opera és a balett háza Papiruszportal
  • A zene felfedezése egy kismackó szemével-fülével Papiruszportal
  • Brahms és Bartók Papiruszportal
  • Astrolabium (horologium, balesilha) Papiruszportal
  • Líra, szemlélődés Papiruszportal
  • Irodalmi Nobel-díjasok – Theodor Mommsen Papiruszportal

Comments (2) on “Savall, a csoda”

  1. Visszajelzés: Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában – papiruszportal.hu
  2. Visszajelzés: A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja Archívum
  • Dr. Kubassek János: A Szahara bűvöletében Archívum
  • Lemezek a tengerentúlról: Catie Curtis és Diane White Archívum
  • Kitűnő művek kiváló előadásban Archívum
  • Félelmetes Félix Archívum
  • Bíborban, bársonyban Archívum
  • Magyar vagyok és turista Archívum
  • Magyar dalok Rost Andreával és Simon Izabellával Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme