Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Schubert: 7. (Nagy) C-dúr szimfóniája Archívum
  • Lady Augusta Gregory: Istenek és harcosok – Példaértékű magyar kiadvány Archívum
  • Világok találkozása: Savall, Figueras, Hesperion XXI Archívum
  • Amerikai zenehíd – Juhász Előddel Archívum
  • Heti papiruszok (2314) Egyéb kategória
  • Várkonyi Judit: A Díva Archívum
  • Katonásdi, gyilkossággal Archívum
  • Ítót karácsonyra Archívum

Eschenbach esete az Operával

Posted on 2024.03.16.2024.03.14. By admin Nincs hozzászólás a(z) Eschenbach esete az Operával bejegyzéshez

Mozart és Csajkovszkij a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának előadásában

a papiruszportal.hu archívumából [2012]

Szerző: szabói

A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarát vezényelte Christoph Eschenbach február 25-én a Magyar Állami Operaházban, a műsor megnyerő volt mind a közönségnek, mind a zenekarnak, hiszen ki ne szeretné hallgatni és játszani Mozart muzsikáját és Csajkovszkij nagyszerű V., e-moll szimfóniáját.

Egy-egy, a világon kiemelt reputációnak örvendő egyéniség esetében nagy az elvárás, Eschenbach érkezésekor is az volt. Mégis, mintha nem kellő odafigyeléssel várták volna a zongoraművész-karmestert: a proszcéniumpáholy szélén egy odavetett, talán bőgőhuzat hevert, még a karmester érkezésekor valaki levette, a karmesteri pult előtt egy piros tárgy.

Mozart A varázsfuvola (KV. 620.) nyitányával indult a koncert, a zeneszerző utolsó évéből származó operájának részletét mindig örömmel hallgatja az ember. A szabadkőműves-jelképekkel jócskán teletűzdelt zene (Mozart nem egy maszonjelképeket tartalmazó művet írt) – még ha egyfajta mesekörnyezetbe is helyezett a cselekmény – nem véletlenül az egyik legtöbbet játszott opera, a nyitány önállóan is sokszor szerepel a koncertek műsorán. A darab tolmácsolása során puha vonóshangzást élvezhettünk, fegyelmezett, összeszedett játékot, Eschenbach irányításában a hangsúlyok váltak fontossá. Bár telt ház volt, érezhetően azok voltak többségben, akik ritkán járnak ilyen eseményekre, alig volt taps.

Az első rész második darabja is Mozart-mű volt, a szerző utolsó szimfóniája, a fényes hangnemű C-dúr (KV. 551.), a később Jupiter melléknevet kapott szimfónia. Eschenbach értelmezésében a nyitó tétel főtémájának karaktere, a felhívó jellegű, határozott, és a lágy plasztikusan elkülönült, a basszus szólam végig a koncert során kiemelt hangerőt kapott, más fénybe helyezve a darabokat. Az ülésrend eltért a hagyományostól, az Operaház nem koncertekre szabott akusztikája miatt ez nem volt zavaró. Nagyon tetszett a kidolgozási részt nyitó három akkord tekintélyes megvalósítása, a zenekar a későbbiekben bátortalanul játszott, nem minden esetben tudták átvenni Eschenbach elképzelését. A Menüett megoldása egyedi volt, itt is a karaktereket kell kiemelni. A záró tétel pezsgett, a159. évadába lépett zenekar kis megingásokkal bírta a tempót, kár volt az oboa pontatlanságáért, a fugato puhasága újszerű volt számomra, de nagyon izgalmas, egy fúgát majdhogynem keménynek szoktak interpretálni. Eschenbach kívülről vezényelt a koncert során, a szimfónia elhangzása előtt kivitték a pulpitust és a rejtélyes piros tárgyat is.

A koncert második felét Csajkovszkij V. (e-moll) szimfóniája töltötte ki, amely pontosan 100 évvel később született Mozart Jupiter-szimfóniája után. A nagyszabású mű előadása tetszett a legjobban a koncerten, annak ellenére, hogy a nyitótételben még mindig érződött az elfogódottság. Méltóságteljesen szólt az Andante, a klarinétok hangzása felejthetetlen volt a szimfónia folyamata során, a sok kivételesen érzékeny megszólalás közül a II. tétel ppp zárása a koncert egyik legszebb pillanata is volt egyben. Az első tétel zárása is kiemelkedően jó volt a bőgőktől. A motívumok átadása kevésbé tetszett, töredezettnek tűnt sokszor. A II. tétel kürtszólója lágyan, melankolikusan szólalt meg, párbeszéde a klarinéttal mintaszerű volt. A zárótétel vehemenciája lehengerelte a közönséget, a tempó hajszállal gyorsabb volt a zenekarnak, nagyon jók voltak a fafúvósállások (a melléktéma izgalmas ritmusával). A nagyszabású rézfúvós-megszólalások is tetszettek, a vonósok helyenként határozatlannak tűntek, talán az elfogódottság miatt is.

A közönség lelkesen ünnepelte a koncertet, a ráadásként elhangzott Csajkovszkij-tétel (a IV. szimfónia III. tétele) kapcsolódott az előzményhez a pizzicatós megoldások miatt, hangulatosav, villanásokkal tele szólalt meg a tétel, a középrész fafúvósszólóival is elégedett lehetett a közönség.
Christoph Eschenbach nagyszerű zenész, korábban már bizonyította Magyarországon is. Mint Mozart egyik legavatottabb tolmácsolóját tartják számon, ezen a koncerten a zenekar miatt ezt nem élvezhettük ki teljesen. A mozarti zene annyi finomságot rejt, hogy bőven ki lehet aknázni, de csak egy rendkívül jó zenekar képes erre (nem sok ilyen van). Maradt a szépség, nem teljesen megtöltve érzelmekkel, hiába állt az együttes élén az aszkéta külsejű Eschenbach. A Csajkovszkij-mű esetében jóval könnyebb a zenekar dolga, a zene kitárulkozóbb, könnyebben megfogható, ezért is szólt sokkal jobban az Op. 64-es mű.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Macbeth az Operában
Next Post: Pozsonyi papiruszok 5.

Related Posts

  • Paulovkin Boglárka: Elbújtam! Archívum
  • Karen Carroll: Talk To The Hand és Jimmy Dawkins Present: The Leric Story Archívum
  • Ne állj meg soha! – Interjú Balázs Fecóval, a Korál vezetőjével Archívum
  • Könyv a könyvben – Thomas Wharton: Szalamandra Archívum
  • Bécsi bájital – Donizetti vígoperája Archívum
  • Fischer és Brahms Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Heti papiruszok (2321) Egyéb kategória
  • Irodalmi séták Magyarországon – A Balaton Archívum
  • Ókori Nyelvöltögető VII. Archívum
  • Március 21. Naptár
  • Utópia? Papiruszportal
  • Január 28. Naptár
  • Április 22. Naptár
  • A sulyok és annak el nem vetése Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme