Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Baráti Kristóf és A hegedű Archívum
  • Kopaszkutyák Archívum
  • „Az a fontos, hogy terjesszük a zűrzavart, nem pedig az, hogy kiküszöböljük.” Archívum
  • A negyven legszebb ária Archívum
  • Az arany középút Archívum
  • Limitált kiadás – Mozart–Mutter Archívum
  • Kurtág 80 Archívum
  • Egyedül harcoltunk 1956-ban is Archívum

Csajkovszkij, Mahler, Bell és Gilbert

Posted on 2023.11.23.2023.11.21. By admin Nincs hozzászólás a(z) Csajkovszkij, Mahler, Bell és Gilbert bejegyzéshez

Szerző: Lehotka Ildikó, 2023. november 23.

Újabb világsztárok adtak koncertet a Müpában: Joshua Bell, Alan Gilbert és az NDR Elbphilharmonie Orchestra lépett pódiumra november 9-én. A műsor mindössze két számból tevődött össze, a megszokott nyitány-versenymű-szimfónia felépítésből a nyitány kimaradt. A nézőtéren alig volt üres hely, a koncert nagy sikert aratott.

A romantika két szerzőjétől egy-egy művet hallottunk: egy közönségkedvencet, és egy ritkábban játszott darabot. Míg Csajkovszkij D-dúr hegedűversenye 1881-ben hangzott fel először Bécsben, Mahler V. szimfóniája 1904. október 18-án, Kölnben. Alig több, mint húsz év a különbség a két mű bemutatása között, mégis mintha egy más világba csöppenne a hallgató. A Hegedűverseny alapvetően vidám, a szimfónia a Mahlertől megszokott kaleidoszkóp-szerűen felépített, az érzelmi skálát a végletekig bemutató, terjedelmes alkotás.

Csajkovszkij egyetlen hegedűversenye (Op. 35.) – más vonós versenyműve nincs – Svájcban, Clarens-ban keletkezett. A szerző a hegedűkoncert mellett befejezte az Anyegint, megkomponálta a IV. szimfóniát a versenymű mellett, az 1878-as év tehát termékeny volt számára. A D-dúr hegedűversenyt Csajkovszkij Joszif Koteknek szánta dedikálni, aki tanácsaival segítette a szerzőt. Auer Lipótot kérte fel a bemutató előadásra, de Auer nem találta hegedűtechnikai szempontból megfelelőnek a darabot. Végül Adolph Brodsky játszotta el a művet, a tervezett bemutató után majdnem három évvel, az ajánlás is neki szólt. A darabot nem fogadta egyöntetű lelkesedéssel a hallgatóság és a zenei szakma. Hanslick egyenesen becsmérlő szavakkal írt a darabról. Mára Hanslick szavain csak mosolygunk, a darab pedig a legjátszottabb versenyművek egyikévé vált.

Joshua Bell előadása fantasztikus volt. Első belépése intim, légies, hihetetlen hangulatot varázsolt a terembe, ahogy a zenekaré is. Bell vállalta, hogy nem az óriás hang az elsődleges, hanem a kifejezésmód. Természetesen az erőteljesebb megformálás is megjelent előadásában, de a vad, vonószőrtépő játéktól (a III. tételben) tartózkodott. A nyitó tétel kadenciája mintha improvizáció lett volna, Bell szabadon, csodálatosan játszott. A tétel után néhányan bátortalanul tapsoltak, ehhez láthatóan hozzászokott a művész. A lassú tétel személyes hangvételét is kiválóan érzékeltette Bell, például a melankóliát, az elrévedést. Az attacca záró, Haslick szavaival „bűzlő” rondótétel egyes szakaszait inkább játékosnak, mint vadnak mutatta Bell, mindenesetre tüzesen szólalt meg. Bell játéka kristálytiszta, a magas hangok éterien szólaltak meg, a művész nem fukarkodott a pianókkal. Ezt a versenyművet sokan játsszák, és nem egy esetben azt halljuk, hogy egyes szakaszok több előadó esetében ugyanúgy szólalnak meg. Bell játékára rá lehet ismerni, a sallangokat nem követi, egyszóval fantasztikus előadást hallottunk. A virtuóz szakaszok nem öncélúan peregtek, nem azt hangsúlyozta Bell. Ráadásnak egy Sosztakovics duót adott elő a zenekar koncertmesterévek, szép gesztusként. A zenekar hangzásában semmi kivetnivaló nem volt, Alan Gilbert azonban helyenként más tempókkal képzelte el a darabot, ez egy kis feszültséget okozhatott az előadásban.

Fotó: Joshua Bell.com

Mahler V. szimfóniája a szerző középső alkotói periódusában készült. Mahler eleinte a szokásos négytételes felosztásban gondolkodott, végül öttételessé bővítette. A mű három nagyobb részre tagolható: az első a nyitó és az azt követő tételt foglalja magában, a második nagy egység a középső scherzo, a két utolsó tétel – benne a rendkívül intim hangvételű Adagiettóval képezi a harmadik szakaszt. A trombitaszólóval induló első tétel „mint egy gyászmenet” (olvassuk a partitúrában), a második tétel („viharos izgalommal, rendkívül hevesen”) is használja a korábban megismert trombitadallamot. A III. tétel a Landler hangütését is tartalmazza, izgalmas a scherzo hangszerelése is. A tétel előtt nagyobb szünetet ír elő Mahler. A Visconti rendezte Halál Velencében című 1971-es film is felhasználta a IV. tétel dallamát. A tétel csak a vonósokat és a hárfát szerepelteti. A záró Rondo-Finale attacca kapcsolódik az előzőhöz. A darab újdonsága a tematikus kompozíciós technika, a témák tételen és a művön belüli kapcsolata.
Az NDR Elbphilharmonie Orchestra csodálatos hangszínekkel játszott, a szólóállásokat is dicséret illeti. Hihetetlen lelkesedéssel tolmácsolta a zenekar a bő egyórás művet. A hangzás, dinamika megformálása lekötötte a hallgatóság figyelmét, bár az Adagiettóban a cukorpapír zörgése nem maradhatott el. Sok karmester kísérletezik a zenekari ülésrend megbolygatásával, ez esetben a bőgők az első hegedűsök mögött ültek, a hárfa a másik oldalon, a második hegedű és a brácsa mögött kapott helyet. Talán ezért a homogén hangzás kevésbé jelent meg a tételben.
A művet – ahogy a vadromantikus darabokat – jóval könnyebb megfogni a karmestereknek, hiszen kínálják magukat a dallamok, a dinamika. Alan Gilbert hitelesen irányította a zenekart, a beintései néha feleslegesek voltak – a dallam ívét követték. Mindenesetre a mű „megszólalt,” lélegzett, a kamarazenei szakaszok és a nagy, bombasztikus tuttik jól tagolták a művet Gilbert irányítása alatt.

Papiruszportal Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: November 23.
Next Post: Krzysztof Penderecki

Related Posts

  • Mandelstam (ön)gyilkos epigrammája Papiruszportal
  • A vízisellő és a macska Papiruszportal
  • Rahmanyinov-ünnep Papiruszportal
  • Don Carlos és a lépcsők Papiruszportal
  • Brahms és Bartók Papiruszportal
  • A ló és a láda esete Papiruszportal

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Rózsaszín párduckörmök Archívum
  • Egy elfeledett opera Archívum
  • Ruzante: A csábító pillangó Archívum
  • Március 8. Naptár
  • Január 16. Naptár
  • Shakespeare és a film II. rész Archívum
  • Opera, moziban Archívum
  • Shakespeare és a film I. rész Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme