3D képeskönyvek Computer Technology
az Irodalmi Vademecum archívumából [2004]
Szerző: Lehotka Gábor
Fülszöveg
Aki ezt a könyvet felüti, egy korábban sosem látott, lenyűgöző új világba léphet be. A történet szereplői a szemünk láttára kelnek életre. A háromdimenziós illusztrációkon megelevenedik az őserdő, a gyerekek szinte beléphetnek a történet színhelyeire, hogy együtt izgulhassanak kedvenceikkel. Minden egyes oldal, minden egyes kép egy újabb meglepetés: vajon most milyen kis teremtmény fogja a bokrok levelei közül kidugni a fejét? Annak sem kell aggódnia, aki esetleg már nem olyan fiatal, mégis újra meg újra a lapok közt találja magát.
Bár a könyv elsősorban gyerekeknek készült, alkotói felnőtt létükre maguk sem tudtak betelni a lenyűgöző képekkel, hiszen egy kis kalandozás a fantázia birodalmában kortól függetlenül mindannyiunkra ráfér.
Őslények és dimenziók összefonódása
A Vizimolnár Kiadó sajátos ötlettel állt elő: egy ma igen divatos, rég múlt kort-dimenziót (a dinoszauruszokét) ötvözött egy modern számítógépes technikai eljárással, a 3D-vel. Mit adhat a gyerekeknek a „három plusz egy” dimenzió? Pálfalvi Dorottya meggyőződése szerint – akinek az idén két, több szempontból is izgalmas gyerekkönyve jelent meg (A titokzatos ház, Vindornyalaki mesék) – az írónak negyedik dimenzióban kell írnia. A negyedik dimenzió kutatásához felvettük a csodaszemüveget.
Tomi születésnapi partiján egy egyszerű, fekete keretes szemüveget kap Nagypapitól, amit kicsit furcsa ajándéknak talál, de a szülinap forgatagában hamarosan el is feledkezik róla. Másnap, amikor a barátjától, Misitől kapott kék dinoszaurusz figurával játszott, felötlött benne, hogy meg kellene keresni a párját, az elveszett sárga dinót. Eszébe jutottak Nagypapi szavai: „Csak annyit mondok, hogy valami csudálatos dolgot adok neked. Egy olyan varázseszközt, aminek a segítségével bejárhatod a képzelet birodalmát, és ha elég gazdag a fantáziád, varázslatos kalandokban lehet részed.” Tomi fölveszi a szemüveget, s a sárga dinó keresésére indul egy ősi világban.
A csoda, a lehetetlen, a váratlan mindig sokkal inkább foglalkoztatta a gyermeki lelket, mint a felnőttekét. Ahogy múlnak az évek, az emberek úgy adják föl – önként vagy mások hatására – a csodavárást, úgy mondanak le terveikről, álmaikról. A gyerekek realitásfertőzöttsége még csak krónikusan jelenik meg, őket nagyon hamar el lehet kápráztatni, a fantáziájuknak semmi sem szabhat határt. A Csodaszemüveg írója és az illusztrátor ezzel tisztában van. Egy kedves történetet találtak ki, ehhez egy képzeletet skatulyába nem gyömöszölő képi megjelenést. A háromdimenziós képek valahogy még a felnőttek egyre szegényebb fantáziáját is megmozgatja – sokszor láthatunk ilyen reklámanyagokat újabban. A gyerekek azonban teljesen el vannak tőle varázsolva. Ragyogó arccal mozgatják saját „csodaszemüvegük” előtt a háromdimenziós képeket, állítják be a legjobb távolságot a szemüveg, a szemük és a könyv lapjai között. Közben pedig hallgatják a mesét, aminek a lényegét József Attila már régen megragadta. Talán valahol itt kellene keresni a negyedik dimenziót!
A tartalom és forma egysége.
Szép kivitel, kedves történet, igényes szöveggondozás.
Sok ilyen magyar gyerekkiadvánnyal szeretnénk találkozni!
3D képeskönyvek Computer Technology
WaterMiller
Vizimolnár Kiadó és Design Bt., 2000
Méret A/4
Terjedelem 32 oldal
Kötött, nyomta TIMP Kft.
3D illusztrációk KGB Vizuális Műhely
ISBN 963 00 4937 6