Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Karácsony a Warnertől Archívum
  • Webern zenekari művei Archívum
  • KulTúra Északnyugat-Magyarországon V. Archívum
  • Bonifác – fagy, szabók és sörfőzés Archívum
  • Pásztor Árpád: Muzi Archívum
  • Schubert-misék Archívum
  • „Magyarnak lenni kollektív neurózis” Archívum
  • Első szimfóniák lemezen – Prokofjev, Haydn, Bizet első szimfóniája Archívum

Olvas(s)atok, néz(z)etek – Az elmúlás és a halálmotívumok megjelenése Dsida Jenő ifjúkori verseiben

Posted on 2023.06.07.2025.06.08. By admin 1 hozzászólás a(z) Olvas(s)atok, néz(z)etek – Az elmúlás és a halálmotívumok megjelenése Dsida Jenő ifjúkori verseiben bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából

Szerző: Tóth Melinda

Fertőzött volt a haláltól, Dsida Jenő azonban nem tartozott azok közé, akik mindennél többre tartották a bort és az ópiumot, nem volt temperamentumos és lázadó, mint Petőfi vagy Ady, és sohasem vállalkozott prófétaszerepre, érzékenyen reagált viszont az élet apró örömeire. Betegsége, édesanyja által életben tartott szorongásérzése és a világháború borzalmai mind szerepet játszottak abban, hogy már ifjúkori alkotásaiban (15–21 évesen) feltűnően sokszor jelent meg nála a halál gondolata.

Dsida Jenő: Ártatlanság
A végítélet jött-e már el,
Pokolnak torka nyílt-e meg
s kijöttek abból ölni, dúlni
A túlvilági szellemek?
A fellegekből sűrű zápor
Zuhog le, mintha öntenék,
A szálfák nádként hajladoznak,
S villámot szórva dörg az ég.
De míg a fákat szél csavarja,
Az elrejtett bokor nyugodt,
s a kis madárka mit sem sejtve
Nyugodtan, mélyen alszik ott.
(1923)

Az én dalom kötetben összesen 31 vers szerepel, ezek közül 24 tartalmaz halálmotívumot. Azt tudnunk kell, hogy Dsida nem alakított ki önálló halálformákat: a halál nála főként a kereszténységből eredő képekben jelenik meg (Templomban, Húgomhoz), egyszer angyalként, másszor csontvázként, legtöbbször mégis elvont, megfoghatatlan formában. Gyakori nála az antropomorfizált ábrázolásmód. A versek más-más alakban jelenítik meg az elmúlást, de közös bennük, hogy egytől egyig a halál „ezer arcát” mutatják be (Dal a kis fehér kutyáról, Kétféle imádság, Az erdődi várnál, Élet, Robinson).

Több versben (pl. Estharangok) rejtett módon, utalásokkal jelenik meg az elmúlás. Az Édesanya nevenapjára utolsó soraiban a hosszú, boldog élet a kései halál szinonimájának tekinthető, ugyanakkor kissé nyilvánvalóbb a Juliska bánata vagy a Dal a kis fehér kutyáról által megjelenített kép, ahol az eltört baba (az ember szinonimája) és a kiskutya halála gyermeki szinten a pótolhatatlanságot fogalmazza meg.

Költőknél gyakori, hogy az elmúlás megjelenítéséhez a színes és haldokló évszakot, az őszt hívják segítségül. Irodalmunk bővelkedik őszmotívumokban, s ezt a képet több ifjúkori versében felhasználja Dsida is (Mese, Súgás az ősznek, Eredj, papír!, Az én dalom, őszi dal, Az én őszöm). Ugyanakkor az ifjúkori Dsida-versekben a halál gyakran egyfajta túlvilágképpel kapcsolódik össze, ezáltal egyre inkább a költői életmű alaptémájává válik a kereszténység és a transzcendencia. Láthatjuk a végítéletet (Ártatlanság), az „érzelmi gyilkosságot” (Húgomhoz), Jézus képét mint vallási szimbólumot (Templomban). A már korábban említett Estharangokban a fiú imádsággal fordul Istenhez, így a hangsúly inkább a vallásosságra helyezhető, kevésbé a túlvilági képzetre, az mégis megjelenik (hiszen ha Isten létezik, túlvilág is). Ugyanígy jelen van a vallásosság a Születésnapi köszöntő édesanyámnak soraiban.

Az ifjúkori halálmotívumokat vizsgálva sajátos csoportot alkotnak azok a versek, amelyekben a gyermekkor vége és az arra történő fájdalmas visszaemlékezés képe jelenik meg. Itt nem konkrét halálról, hanem az idő végzetes és visszafordíthatatlan működéséről van szó. Az egymást követő versekben (Játék, Vissza!, Csengő-bongó versike a mókuskáról és a Papírhajók) már ekkor megfigyelhető a költő vonzódása az élet parányi örömeihez, miközben még ezer szállal kötődik a gyermekkorhoz. A Gyöngyvirágban is az elmúlt gyermekkor egy-egy mozzanata jelenik meg: a születés örömkönnyekkel kísért pillanata, valamint a betegágy felett elsírt bánat. A könnycseppek olyanok, mint az eltűnő gyermekkor pillanatai, melyekben gyöngyvirággá válik az anyai szeretet.

S kik azok, akiket a halál elér ezekben a költeményekben? Néha olyan érzésünk támad, mintha a költő már ifjúkora óta várná, sőt kívánná a halált. Ezt az érzést más emberekre is kivetíti, ugyanakkor az érzés más élőlényekben, természeti képekben, tárgyakban is megmutatkozik, összekapcsolva ezáltal az embert a teremtett világgal.
Dsida nagysága abban rejlik, hogy rajta kívül senki nem tudta úgy megjeleníteni a halált – hol a természet, hol a vallás segítségével. Gondolataiban kezdettől fogva ott volt örök útitársa, akitől talán elválni sem szeretett volna soha. Költészetét ugyanakkor nem csupán az elvágyódás jellemezte: mint saját magában, úgy alkotásaiban is ott lakozott az egyensúly vágya: a jónak, a szépnek meglátása az elmúlás árnyéka mellett.

Dsida Jenő: Gyöngyvirág

  • Édesanyámnak –
    Dsida JenőÖrömkönnyek – emlékbe vésünk! –
    amelyek megáldották
    a mi születésünk;
    patakzó éji könnyek,
    mik betegágyunk párnájára
    fájón ömöltek;
    patak szent, mély forrásából,
    mely áradt, zuhogott
    néha búcsúzáskor;
    lélek termékeny földje,
    anyai szeretet
    villogó gyöngye;
    ma bokrétában mosolyog:
    fehér virágú gyöngyvirág lett,
    mit könnyezőn megcsókolok.
    (1925)

Felhasznált irodalom
Dsida Jenő: Az én dalom. Szatmárnémeti, 2007. Ady Endre Társaság.
Végh Balázs Béla: Dsida Jenő gyermekversei a Cimborában. In Dsida Jenő: Az én dalom. Szatmárnémeti, 2007. Ady Endre Társaság.

*_Olvas(s)atok, néz(z)etek sorozatunkban Fűzfa Balázs (Nyugat-magyarországi Egyetem) tanítványai szerkesztett, rövidített dolgozataiból közlünk.

Archívum Tags:Iskola a határon

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Csajkovszkij 5. szimfóniája és az Olasz capriccio
Next Post: Showtime – Roberto Alagna, MÁV Szimfonikus Zenekar, Eugene Kohn

Related Posts

  • Debussy és Franck egy-egy szonátája Maisky és Argerich előadásában Archívum
  • A reneszánsz ember – Matthew Landrus: Leonardo da Vinci hagyatéka Archívum
  • Balla D. Károly: Magyarul beszélő magyarok Archívum
  • A mi Wertherünk Archívum
  • Híres zeneszerzők – torzítva Archívum
  • A költészet napja – Mi a költő ma? Archívum

Comment (1) on “Olvas(s)atok, néz(z)etek – Az elmúlás és a halálmotívumok megjelenése Dsida Jenő ifjúkori verseiben”

  1. Visszajelzés: Május 17. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Georg Friedrich Händel Archívum
  • Budapesti Történeti Múzeum: „Ilyen tavasz csak egy volt életemben” Archívum
  • Január 8. Naptár
  • „Semmi sem számít” – Ambrose Bierce Archívum
  • Tennstedt: a szorongás szobra Archívum
  • Kelecsényi László: Szindbád titkai – Krúdy Gyula szerelmei Archívum
  • Keller, Kremer és Schubert Papiruszportal
  • Kis nép, kis lélek? – Húsvét-sziget III. (Sziklarajzok és a kohau rongo-rongók) Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme