Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A bolygó hollandi Archívum
  • Mussorgsky: Pictures at an Exhibition Archívum
  • Otello – a Csokoládé-projket Archívum
  • Liszt és Dante Archívum
  • Webern zenekari művei Archívum
  • A blues magyar királya Archívum
  • Ruzante: A csábító pillangó Archívum
  • Régészet III. Archívum

Sibelius, Rahmanyinov, Szkrjabin – Pletnyovval

Posted on 2023.05.10.2023.05.10. By admin Nincs hozzászólás a(z) Sibelius, Rahmanyinov, Szkrjabin – Pletnyovval bejegyzéshez

Szerző: Lehotka Ildikó

Ismét Mihail Pletnyovot köszönthette a közönség a Concerto Budapest hangversenyén. Pletnyov ebben a koncertszezonban már hatodszor lépett fel a Concerto Budapest rendezvényein. Tavaly október 28-án két Sosztakovics- és egy Mozart-művet dirigált, december 20-án Csajkovszkij b-moll zongoraversenyét játszotta, idén március 5-én kamarazenei koncert mellett két Mozart zongoraversenyben működött közre. Május 3-i, a Müpában rendezett koncertjén Sibelius két, Rahmanyinov és Szkrjabin egy-egy művét vezényelte, hatalmas sikerrel.

Mihail Pletnyov azon zenészek szűk körébe tartozik, akik hangszeres és karmesteri minőségükben is eredeti hangon szólalnak meg. Pletnyov legutóbbi koncertjének műsora izgalmasnak ígérkezett, a 20. század első két évtizedének finn és orosz darabokat kínált a koncert. Az első részben Jean Sibelius ritkán hallható Pelléas és Mélisande (Op 46) című műve szólalt meg. A kísérőzenéből lett szvit nyolctételes, az első – Várkapunál – a BBC Éjszakai égbolt (Sky in the Night) elnevezésű műsorsorozat zenéje. A szvit tételei csodálatosak, rengeteg érzelmi síkot mutat be a szerző, mindezt úgy, hogy a forte tartomány csak ritkán jelenik meg. Pletnyov irányítása alatt a zenekar elképesztően szép pianókat játszott. Ki kell emelni a Mélisande tétel szordinált vonósait, a tétel alig hallható, de mégis tartalmas zárást, a későbbi tételek fafúvós pianóit. A táncos karakter hangulatosan, de a tételnek megfelelően visszafogottan szólalt meg a Szökőkúton tételben. A záró Mélisande halála tétel torokszorító volt.

Hasonlóan a szvithez, Sibelius d-moll hegedűversenyének (Op. 47) nagyobb részére is inkább a visszafogottság a jellemző, csak az utolsó, a harmadik tétel tüzesebb. Sibelius egyetlen versenyművét a Pelléas és Mélisande előtt kezdte el újraírni, a 13 éves Vecsey Ferencnek dedikálta a darabot. A mű nehézsége az érzelmek bemutatása: a hallgató – ha nem megfelelő előadásban élvezi a művet, távolságtartónak érezheti az első két tételt. Pletnyov vezényletével Abouzahra Amira tolmácsolásában szólalt meg a mű. A Virtuózok nyertese rendkívül szép hangon játszott, a záró tétel rusztikussága jól megjelent játékában. Ráadásként egy szólóhegedűre írt Bach tételt játszott a fiatal művésznő.

A szünet után a visszafogott érzelmek helyett a kitárulkozás zenei megjelenítését hallhattuk. Szergej Vasziljevics Rahmanyinov A holtak szigete (Op. 29) című szimfonikus költeményét Arnold Böcklin festménye ihlette. Egy 1897-es budapesti katalógusban a következőket olvashatták a korabeli emberek: „A déli tengereken van egy szirtes sziget. A megközelíthetetlen partok meredeken törnek föl a sötétlő kékes vízből. Az omlatag köveket sűrű oleander bokrok borítják, a benyúló vizek partját komor ciprusok lombjai árnyékolják, a hallgatag öbölben a holtak csöndes otthonát őrzik. […] Egy kicsi csónak lassú verésű evezéssel közeleg a sötétlő bemenethez. Egy fehér, koszorús koporsóhoz támaszkodó alak látszik benne. […] Minként a fáradt vándor lelkében, a világos márvány falak fehéren tükröznek a kék tengerben, felvillan a hit nyújtotta remény.” Az 5/8-os metrumban induló mű a komorság mellett a fény felvillanását, a pompát is bemutatja. Kifejezően szólalt meg a tenger hullámzása a szimfonikus költemény elején, láttató volt a sziklás szigeten található kastély zenei megformálása Pletnyov irányítása alatt.

Alekszandr Nyikolajevocs Szkrjabin különleges hangzású zenét komponált, és nem kevésbé különleges személyiségként értékelik. A 45 évet élt zeneszerző okkultista volt, hajlott a miszticizmusra, zenéje segítségével szándékozta megváltani a világot. Feljegyzése alátámasztja ezt: „Én vagyok az isten! Én vagyok a virágzás és az üdvösség. Én az univerzumot elborító tűz, amely káosszá redukálja.” Szkrjabin leginkább a kis formákban alkotott, azonban szimfonikus művei is jelentősek. Az eksztázis költeménye (Op. 54) című darabja saját versére készült. A hatalmas zenekari apparátust igénylő mű a maga pompájában szólalt meg a koncertteremben. Minden hangszercsoport rendkívül kifejezően játszott, és láthatóan örömmel tolmácsolták szólamaikat. Pletnyov remek színeket kevert ki, a dinamikai megoldások minden esetben tökéletesek voltak, releváció erejű koncertet kapott a közönség.

Papiruszportal Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Nyilván tartottak – Szőnyei Tamás könyve titkos szolgákról, megfigyeltekről
Next Post: Állati elmék – Kányádi Sándor: Kecskemesék

Related Posts

  • Egy bálna élete Papiruszportal
  • Savall, a csoda Papiruszportal
  • Történelmi kirakó gyilkosságokkal Papiruszportal
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon Papiruszportal
  • Faust, az ideális Papiruszportal
  • Az utolsó tangó Papiruszportal

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • William Somerset Maugham (1874–1965) Archívum
  • G. Szász Ilona – Szegedi Katalin: A Mindentvarró Tű Archívum
  • Prága, a száz torony városa 3. Archívum
  • Romantika és Luxemburg Archívum
  • Február 23. Naptár
  • Én voltam a kézirat – Faludy György Archívum
  • Január 4. Naptár
  • Két koncert, két hegedűverseny, két karmester Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme