Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Ellőni a pukiport Archívum
  • Örökzöld téma a sivatagban: a Nazca-vonalak Archívum
  • Prága, a száz torony városa 2. Archívum
  • Kass János és a zene Archívum
  • A csodafa igazi hangja Archívum
  • Rajzok és grafikák a Monarchiáról Archívum
  • Ősbemutató a 6-os stúdióban Archívum
  • A kelyhesek titkos temploma után kutatva Archívum

Gigantikus méretű háromkerekű drótszamarak

Posted on 2022.12.15.2025.09.03. By admin Nincs hozzászólás a(z) Gigantikus méretű háromkerekű drótszamarak bejegyzéshez

(a papiruszportal.hu archívumából)

Szerző: Mika Róbert

Carl von Drais 1851. december 10-én halt meg Karlsruhéban. Hagyatéka 30 aranykorona és egy kengyelfutógép. Itt kezdődött el a drótszamár diadalútja, aminek még igazából semmi köze nincs a dróthoz, viszont az első kormányozható kétkerekű jármű volt. Senki nem gondolta volna, hogy pár évtized múlva néhányan már a társas kerékpározás furcsa járgányaival kísérleteznek.

Persze ehhez az is kellett, hogy Philipp Moritz Fischer schweinfurti zongorakészítő-mester 1853-ban pedálokat szereljen futógépének első kerekeire, hogy aztán – látva az érdektelenséget – a kamrába lökje a gépezetet és bánatosan tovább folytassa a zongorák hangolását.

A németek után egy évtizeddel újra előkerült a pedál, és a találmány most már valóban megörvendeztette az emberek két keréken közlekedő részét. A színhely ezúttal Párizs, Pierre Michaux kocsikészítő műhelye. 1861 tavaszán ide tolta be Brunel úr a vélocifére-jét, amelynek első kerekét kellett megjavítani. A mester és 19 éves fia, Ernest, két kis támasztékot szerelt fel az első kerekekre, ami nemcsak a láb pihentetésére szolgált, hanem hajtókarja is lett a járműnek. Megszületett a „köszörűkőmódszer”, a pedálos bicikli. 1894-ben a mester és fia emlékművet kapott a hálás francia nemzettől – és ez még akkor is tény, ha Ernest koldusszegényen halt meg.

A kerékpár útja még nyugatabbra tartott. Megállíthatatlanul kelt át a La Manche-csatornán és tört rá a viktoriánus korszakát élő polgári Angliára. Megszületett az olcsó és fiatalos kétkerekű, az Ariel, amit csak penny-farthingnek (talán fabatkának fordíthatnánk) becéztek. A fejlesztésekben James Starley járt elöl, számos újítása közül például neki köszönhetjük a drótot a szamárhoz, azaz a kerékabroncs és a kerékagy közötti sokkal rugalmasabb és erősebb acélhuzalokat a faküllők helyett. Gondolt a kevésbé sportos családapákra is, és 1876-ban szabadalmi oltalmat kapott Coventry típusú triciklijére, ami lehetővé tette éltesebb urak (és vállalkozó szellemű hölgyek) billegés nélküli közlekedését. Ebből a szerkezetből fejlesztette ki új társas triciklijét, amely már két személyt is szállíthatott. Ez persze nem az ún. tandem megoldás volt, hanem két személy egymás mellett ülve hajtotta a saját oldalán lévő kereket. Az eredmény: Starley és fia, William egy árokban kötöttek ki. Ekkor James kis ideig meredten nézte a hátsó kerekeket, majd előkapva egy darabka papírt, lerajzolta a differenciálművet, arról persze mit sem tudva, hogy a francia Onésiphore Pecquer már egy fél évszázaddal ezelőtt szabadalmaztatta e szellemes szerkezetet (sőt pár évvel később egy angol feltaláló is) hintókhoz, ami akkor a kutyának sem kellett.

A számos újítás mellett Boyd Dunlop feltalálta a rugalmas gumiabroncsot, és az ezredforduló előtt megszülettek a többszemélyes, olykor gigantikus méretű triciklitorzók. Ezekből mutatunk be most kettőt.

Ez a bűbájos masina / a képen balra-lent / a VIM gumiabroncsgyártó cég reklámtriciklije (az abroncs a bostoni Woven Hose and Rubber Company terméke). A hátsó kerekek átmérője 11,5 láb (3,51 m), súlyuk 1900 pond (860 kg). A nyolcemberes jószágon két sorban ülnek és pedáloznak. A kormányos meglepő módon nem szarvval, hanem kormánykerékkel a kezében ül, és mit sem sejt a helyes kéztartásról. Érdekes, hogy a „kapitány” a földről irányítja az akciót, de vigyáznia kell, nehogy agyontapossa a gigantikus VIM-abroncsos szerkezet. 1985-ben egy biciklisparádén több mint 50 kilométert tettek meg vele tízen. A fotó 1898-ban készült az óriási terepjáróról az Egyesült Államokban.

A rendőrségi Rabotriciklit (Police Bondage Tricycle) az ohiói Daytonban gyártotta a Davis Sewing Machine Co. / a képen jobbra-lent /
Ahogy a képen is látszik, a vasra vert delikvens háttal a menetiránynak és szemben szigorú őrzőjével ül a masina közepén. Megfigyelhető a két rendőr közötti munkamegosztás, míg az egyik figyeli az utat és irányítja a járművet, társa addig a bűnözőn tartja a szemét, ugyanakkor mindketten beletaposhatnak a pedálokba. Sajnos a jól látható megkülönböztető fényjelzést nem lehetett felszerelni a járgányra, így valószínűleg ezen bukott meg a rendszeresítése.

Archívum Tags:Színes papiruszok

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Dixie-kocsmán túl, Ferencvárosi Fesztiválon innen – Benkó Sándorral egy dzsesszhajón
Next Post: December 16.

Related Posts

  • George Lucas és Robert Zemeckis – párhuzamos életrajz Archívum
  • Tennstedt: a szorongás szobra Archívum
  • Első szimfóniák lemezen – Prokofjev, Haydn, Bizet első szimfóniája Archívum
  • Kenny White, Last Man Standing Archívum
  • Sorstársaink − Szigethy Gábor reformkori breviáriuma Archívum
  • Pozsonyi papiruszok 10. Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Kis nép, kis lélek? – Húsvét-sziget II. (Kőkolosszusok) Archívum
  • A Bánk bán, újra Archívum
  • Április 17. Naptár
  • Pozsonyi papiruszok 4. Archívum
  • Április 13. Naptár
  • Július 10. Naptár
  • Kitűnő művek kiváló előadásban Archívum
  • Nyár eleji Carmen Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme