Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • „A kommunizmus sűrű köde” Archívum
  • Brahms, újra Archívum
  • Bartók, Dobszay Archívum
  • Posztmodern marhaság, vagy karikatúra? – Király Ferenc: A Csillagok hegyén Archívum
  • Boldog születésnapot, Mr. Elfman! Archívum
  • Venezuelai gondolatok magyarságról, állampolgárságról Archívum
  • A kötelező nácifilm Archívum
  • 3G gyorsulás a Ligetben Archívum

Verdi Requiemje

Posted on 2023.10.10.2024.01.28. By admin 1 hozzászólás a(z) Verdi Requiemje bejegyzéshez

a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben a Nemzeti Filharmonikusokkal

a papiruszportal.hu archívumából [2008]

Szerző: szabói

Az egyik legismertebb nagyszabású, vokális mű kétségtelenül Verdi Requiemje, a másik ilyen Mozart azonos című, műfajú alkotása. Verdi Rossini halálára egy olyan gyászmisét szeretett volna, melynek tételeit más-más olasz zeneszerző írja, főhajtásul a nagy mester emléke előtt, s az előadókat is bevonta volna az előadásba. Az ötlet azonban süket fülekre talált, pedig Verdi megkomponálta a Libera me tételt. Két év múlva hozzálátott a Requiem írásához.

Nemcsak egy barátja, egy zenekritikus bátorította a mű megírására, hanem Alessandro Manzoni író, költő és a Risorgimento egyik vezérének halála is írásra késztette Verdit. A zeneszerző (neve jelszó volt az olasz egyesítés kapcsán) maga is részt vett a szabadságmozgalomban, a Requiemet Manzoni emlékének ajánlotta. Sokáig csak Manzoni-Requiemnek nevezték a művet. A bemutató 1874. május 22-én volt Verdi vezényletével, olyan hatalmas sikerrel, hogy Európa-szerte bemutatták a művet. Azóta is töretlen sikerrel játsszák. Az ok a Verdire jellemző rendkívüli drámai érzéknek köszönhető. Sokan mondják, negatív éllel, hogy a Requiem egyházi szövegbe bújtatott opera, valóban nem sok különbség van a dallamalkotásban.
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar, a Magyar Rádió Énekkara és a Nemzeti Énekkar eladásában hallhattuk a művet február 21-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, Marine Deinyan, Ulbrich Andrea, Fekete Attila és Peter Mikulás közreműködésével, Antal Mátyás vezényelt. A Requiem hét nagy tételből, azokon belül kisebb egységekből áll. A mélyvonósokon csodálatos piano szólalt meg, a kórus szinte suttogta a nyitó szavakat. Kétségkívül a Dies irae tétel a sláger a műből, a szöveg megmaradt a középkorból, a sequentia dallama azonban nem, dallam és szöveg útja szétvált, önálló életre kelt. A harag napját bemutató sűrű, tömör, szinte csontvázakat vizionáló zene nagyszerűen szólt. Erő, dinamizmus, hatásos zenekari és énekkari megoldások jellemezték a tételt. A későbbiekben (Liber scriptus, Confutatis, Libera me) azonban nem szólt olyan elánnal az ismert zenei anyag. Szintén nagy hatással voltak a közönségre a Tuba mirum karzaton játszott trombitafanfárjai, fényesen szóltak a hangszerek. A mű hangulatához illeszkedtek a Quid sum miser fafúvósszólói, a fagott különösen árnyaltan játszott.
A szopránszólót Marine Deinyan énekelte. A mű közepéig hangja minden magasságban kiegyenlítetten szólt, a végéhez közeledve mély hangjait szinte alig lehetett hallani, különösen az utolsó áriában. Dallamíveit átgondoltan építette fel, dinamikája árnyalt, következetes volt. Csodálatos pianókat hallottunk tőle. Ulbrich Andrea szinte végig a kelleténél hangosabban énekelt, csak ritkán Peter Mikuláshallottunk mezzoforte vagy halkabb részeket. Kevésbé tűnt volna fel, ha a szopránt nem nyomja el annyira, így szinte rátelepedett a műre. Vannak jó felvételek a Requiemből jó, erős hangú altokkal, de nem az a cél, hogy a többiek fölé emelkedjenek. A többiekre való odafigyelés nagyon fontos, hiszen az énekesnő nem szólóestet adott, tudjuk, hogy szép, nagy vivőerejű a hangja. A dinamikai megoldások is viszonylag szűk térben mozogtak, bár az Agnus dei oktávpárhuzama intim, a lezárás gyönyörű volt. Fekete Attila hangját is forszírozottnak éreztem, különösen a magas tartományban, a forte részek erőszakoltnak, a pianók viszont bizonytalannak hatottak. A Hostias résznél a motívum harmadik megszólalása sikerült szépen. Az Ingemisco dinamikája, érzelmi töltete a szép pillanatok közé tartozott. Peter Mikulás végig kiegyenlített teljesítményt mutatott. Hangszíne kellemes, formálása, dinamikai megoldásai, a drámai részek kiemelése, a többiekkel való közös munkája nagyszerű volt.
A két énekkar gyönyörű pillanatokat szerzett, a szöveget maradéktalanul átemelték a zenébe. A Sanctus tétel különösen tetszett, életigenlése, ujjongása sokáig emlékezetes marad. A zenekar most is nagyszerűen szólt Antal Mátyás irányítása alatt. Ki kell emelni a Domine Jesu Christe kezdését, a kórusfúga zenekari és énekkari egységét. Az együttesek két héttel ezelőtt Mahler hatalmas művét adták elő, volt erejük, energiájuk még egy nagyszabású művet magas színvonalon előadni.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Október 10.
Next Post: „…ismert aztán tényleg nem vagyok”

Related Posts

  • Opera 125 – 1884–2009 Archívum
  • Fent és lent Archívum
  • Ötvenéves a Magyar Nemzeti Galéria Archívum
  • Caccinitól a Meditációs zenéig Archívum
  • Várkonyi Judit: A Díva Archívum
  • Magyarország története 1–24. Archívum

Comment (1) on “Verdi Requiemje”

  1. Visszajelzés: Január 27. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Vincent van Gogh Archívum
  • Színek és hangok – a Budapesti Fesztiválzenekar koncertje Papiruszportal
  • A semmi regénye
    Grendel Lajos: Négy hét az élet
    Archívum
  • Július 21. Naptár
  • Fesztiválzenekar nagyban és kicsiben Archívum
  • A nagy gőtekeresés Archívum
  • Filotás Archívum
  • Már megint malacunk van Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme