Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Sztravinszkij és a vidámság Archívum
  • Lady Augusta Gregory: Istenek és harcosok – Példaértékű magyar kiadvány Archívum
  • Csongor és Tünde – zenében Archívum
  • A mi Wertherünk Archívum
  • Erkel Bánkja bánja Archívum
  • Nagy sikerű koncert a Nemzeti Hangversenyteremben Archívum
  • Anne B. Ragde: Berlini nyárfák Archívum
  • Kiből lesz az olvasó? – Boszorkányos mesék, keserédes történetek Archívum

Bach, Weinberg, Brahms és a c-moll

Posted on 2025.10.15.2025.10.18. By admin Nincs hozzászólás a(z) Bach, Weinberg, Brahms és a c-moll bejegyzéshez

A Concerto Budapest koncertje

Szerző: Lehotka Ildikó, 2025. október 14.

A c-moll hangnemet van, aki szomorúnak, mások komornak tartják. Schubert Tragikus szimfóniája, vagy Beethoven V., Sors szimfóniája és sok egyéb mű készült c-mollban, vagy éppen a Concerto Budapest hangversenyén elhangzott Brahms-szimfónia. Hogy mennyire szomorú, vagy komor a hangnem, három c-mollban jegyzett mű adott erre választ.

A Zeneakadémián október 9-én és 10-én tartott hangverseny műsorának két szélső darabja, egy Bach átirat és a szimfónia azonos volt, közte Weinberg csellóversenye, illetve szombaton Sosztakovics 2. hegedűversenye szólalt meg. A koncertet indító darab egy Bach-átirat volt, az orgonára írt BWV 537-es jegyzékszámú c-moll fantázia és fúgát Elgar feldolgozásában és hangszerelésében játszotta a zenekar.

Az átiratok kérdése mindig is megosztotta a zenészeket, de a közönséget is. Vannak remek hangszerelések, itt Ravel Muszorgszkij Egy kiállítás képeit említhetjük, vagy Dvorák Szláv és Brahms magyar táncait –, és kevésbé indokolt átdolgozások. Utóbbihoz sorolható a késő romantikában alkotó Elgar munkája. A közönség meglepődhetett azon, hogy az angol szerző átiratában öt ütőhangszeres művész is kapott feladatot. A hangzás a késő romantika szimfonikus műveinek megfelelően nagyszabású volt, de egy Bach-mű átiratának esetében inkább vaskosnak nevezhető. Elveszett a mű lényege. A hangszínek kavalkádja éppen a bachi szigorú fúgaszerkesztést lazította, az ütőhangszerek használata is az eredeti darab jellegzetességét gyengítette.

Weinberg neve kevéssé ismert itthon. A zeneszerző Lengyelországban született, húszévesen Minszkbe, majd Taskentba költözött, végül Moszkvában telepedett le. Barátjának mondhatta Sosztakovicsot, mi több, csodálta a mestert. Weinberg stílusán érezhető Sosztakovics hatása, de éppúgy Mahler, Prokofjev egyes zenei megoldásai vagy a zsidó tradicionális zene is jelen van műveiben. A magyar mozirajongó az 1957-es Szállnak a darvak című filmben hallhatta Weinberg zenéjét. A c-moll csellóverseny 1957-ben került először a közönség elé, Rosztropovics szólójával, azóta számos kiváló csellista játszotta és játssza a darabot. A négytételes mű alaphangulata komor, fájdalmas, tulajdonképpen Weinberg életének zenei lenyomata ez a kompozíció is. A versenymű magyarországi bemutatóként szólalt meg Mario Brunello szólójával. Sajnos az olasz csellista tolmácsolásában a számos intonációs probléma miatt nem teljes mértékben élvezhette a közönség a darab szépségét. Talán a III. tétel kadenciájában tudott a közönség együtt lélegezni a szólistával. A műben többször felfedezhető Sosztakovics Esz-dúr csellóversenyének nyitó négy hangja, Weinberg ezzel jelezte a szerző iránti tiszteletét. A ráadás Weinberg Op. 100-as csellóra írt prelúdiumsorozatának 21-es darabja volt, itt is nyilvánvaló, sőt nagyon is nyilvánvaló, hosszabb utalás hallható Sosztakovics csellóversenyére. Brunello játékában igazán szép zenei megoldásokat élvezhetett a közönség. A látvány – Brunello 1600-as években épült hangszere – sem volt mindennapi, mert a cselló csigáját mívesen faragta készítője.

Szünet után Brahms 1. szimfóniáját játszotta a zenekar. Az utókor szereti Beethoven 10. szimfóniájának nevezni a hagyományosan négytételes művet, nem véletlenül. A záró tételben a jól ismert Örömóda kissé transzformált, de jól felismerhető dallama jelenik meg. Brahms szimfóniáit viszonylag gyakran műsorra tűzik, lemezfelvételek sora mutatja a művek népszerűségét. Keller András értelmezésében számos kiemelkedő zenei mozzanatot tartalmazó szimfóniát hallhatott a közönség. A vonósok hangzása rendkívül kifejező és homogén volt, a rövid hangszerszólók mívesen szólaltak meg, a hangszínek, karakterek, a tempó és az apró cezúrák vitték előre az előadást. A záró tételt emelném ki. Emlékezetes marad a vonósok sürgető pizzicatóin át az alpesi kürtöt megjelenítő dallam, a diadalmas, fényes C-dúr zárás. És az a hőfok, ami a mű tolmácsolásának minden pillanatát áthatotta.

Papiruszportal Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Történelmi kirakó gyilkosságokkal
Next Post: Kétszer kettő

Related Posts

  • Moszkva, Balaton – avagy keresd a nőt! Papiruszportal
  • Macbeth vagy a Lady? Papiruszportal
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem Papiruszportal
  • Faust, az ideális Papiruszportal
  • Csajkovszkij, Mahler, Bell és Gilbert Papiruszportal
  • Együtt kezdtük – mikor lesz folytatása? Papiruszportal

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Július 1. Naptár
  • Július 14. Naptár
  • A Kékszakállú bűvöletében Papiruszportal
  • Eötvös és Krasznahorkai Papiruszportal
  • „Mindenki ismeri a játékszabályokat”
    Ex-kódex: előhívás Müller Péter Sziámival
    Archívum
  • December 1. Naptár
  • A jó kalandregények nyomdokain Archívum
  • Schiff és az Európai Kamarazenekar Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme