Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Évadkezdés a Concerto Budapesttel Archívum
  • Nádas Péter: Saját halál – saját előadásban Archívum
  • Bab Berci kalandjai Archívum
  • VIP a világirodalom gyöngyszemeiből Archívum
  • Galambbegytől kadarkáig Archívum
  • Egy modern eposz Archívum
  • Lina és Liszt – Liszt Ferenc utolsó napjai Archívum
  • Angol hidegvérrel Archívum

Benjamin Britten és Dmitrij Sosztakovics lemeze

Posted on 2024.07.25.2024.07.22. By admin Nincs hozzászólás a(z) Benjamin Britten és Dmitrij Sosztakovics lemeze bejegyzéshez

Kent Nagano és Msztyiszlav Rosztropovics

(a papiruszportal.hu archívumából [2009])

Szerző: szabói

A Warner kiadó újdonságai közül két lemezre hívom fel a figyelmet. Benjamin Britten alig vagy egyáltalán nem ismert fiatalkori darabjait Kent Nagano vezényli, ő mutatta be a Young Apollót 1987-ben, az Aldeburghi Fesztiválon. Dmitrij Sosztakovics hányatott élete jól ismert, ő nem hagyta el a Szovjetuniót. Művei a keserűségről, a kilátástalanságról árulkodnak. Az 1989-ben rögzített X. szimfóniát egy szintén meg nem értett, disszidált csellista-karmester, Msztyiszlav Rosztropovics vezényli.

Benjamin Britten fiatalkori darabjaiból jelent egy figyelemreméltó válogatás. Brittent ismerhetjük pedagógiai művei (Téma és variációk egy Purcell-témára), egyéb, gyermekeknek szóló darabjai (A kis kéményseprő), érett alkotásai (operák, szimfonikus művek) alapján. A szigetországban Purcell óta ő volt az, aki képes volt kivívni a hírnevet. Stílusa igen különleges, bár semmilyen újdonsággal nem remegtette meg a zenei világot, szívesen nyúlt vissza a régi korok zenéihez. A Young Apollo (op. 16.) című fantáziaszerű művét az első előadás után Britten nem tartotta érdemesnek további előadásra egészen 1967-ig, akkor kapta az opusszámot is. A mű hangszerelése izgalmas, vonósnégyes, zongora és vonósok számára hangszerelte, emiatt a hangzás is különleges, a zenei anyag kevésbé, de érdekes a kvartok, kvintek gyakori használata. A mű mindenesetre tartogat kiemelkedő részeket, bár kissé bőbeszédű, de ebbe a hibába minden zeneszerző beleesik.
A Double Concerto hegedűre és brácsára írott darab, a h-moll kettős versenynek nincs opusszáma, tizenkilenc évesen kezdte el írni, Britten itt is szívesen használja a kvartot, kvintet. A két vonós hangszer szólama összeillik, a szerző maga is brácsás volt. Impulzív, kellemes zene a Double Concerto, itt is észrevehetők az egyedi stílusjegyek, a mű kevéssé kísérletező, mint a Young Apollo.
A Two Portraits első megszólítottja David Layton, Britten barátja, a második maga a szerző (E. B. B.). A tizenhét évesen írt mű hangzásvilága az előző kettőhöz képest jóval merészebb, rengeteg kromatikával, fúgával (később is sokat merített a barokk zenéből), a vonósokra írt tétel expresszív, hangulatában sok mindent megtalálunk: keservet, szomorúságot, szívszorító félelmet, de felvillan az életszeretet is, némi keringős ízzel. A második portré poláris ellentéte az elsőnek: gyengéd, mély, érzelmes dallamot hallunk, egészen egyszerű kísérettel. A dalszerű melódia sokat elárul Britten érzelemvilágáról.
Az 1932-ben befejezett, a következő évben bemutatott, kamarazenekarra, pontosabban tíz előadóra írt Sinfonietta viseli az Op. 1-es számot. Érdekes, hogy Britten később készített egy zenekari változatot is, második kürttel. A partitúra az Egyesült Államokban maradt, csak az 1980-as években került elő, rajta két Auden-verssel. Az eredeti verzió Britten különleges képességét tárja föl, hogyan lehet a kamarazenei elemeket ötvözni a nagyobb együttessel, későbbi műveiben szinte mindenhol találkozunk ezzel.
A Kent Nagano által vezényelt Hallé Orchestra igen szépen domborítja ki a néhol még iskolásnak ható dallamokat, hangzatokat, hangszerelési esetlegességeket. A Young Apollo zongoraszólamát Nikolai Lugansky játssza, mind az ő, mind a vonósnégyes szólamai rendkívülien formált, a dinamikai megoldások – bár kissé szélsőségesek, enélkül talán lapos is lenne a mű – kiválóak. A Kettős verseny két szólistája Gidon Kremer és Yuri Bashmet. A két hangszer hangja gyönyörűen összecseng, ötletes megtorpanásokkal, belemenésekkel találkozunk, a brácsa tónusa kiemelkedően szép. A Két portré első darabjának tolmácsolása feszítő, a másodiké szívhez szóló. A Sinfonietta elsőrangúan szól az együttes előadásában. A lemezt gyűjtőknek ajánlom elsősorban, ritka vagy eddig lemezen meg nem jelentetett felvételekről lévén szó.

Míg Britten útkeresésének állomásait figyelhettük meg, Sosztakovics X. szimfóniája egy érett alkotó műve. Az 1953-ban befejezett, hatalmas első tétellel nyitó mű megosztotta a közvéleményt, Olaszországban kétszer is kitüntették a szerzőt, az Egyesült Államokban hatalmas sikert aratott a szimfónia. Az első, Moderato feliratú tétel elégikus bevezetése a vonósok nagyszerű, puha játékát mutatja, a basszus szólam különösen érzékenyen támasztja alá a dallamot. Szép a klarinét által játszott, szinte himnikus főtéma az ellenpontozott szólamok felett, a keringőjellegű melléktéma – mely rendkívül sokszor megjelenik, különféle transzformációkban – hangulata feszült, nem idézi a könnyed, gondtalan érzést. A tétel végig keserű, nagyon jók a rézfúvósok, tekintélyes tömbjük meghatározó. A magas fafúvósok is ábrázolják azt a végtelen keserűséget, ami a műből árad. A tétel szinte szétfeszíti az embert, hatása alól nehéz szabadulni. Az Allegro (második tétel) scherzojellege nem a könnyedséget mutatja, nem a játékosságot, az akkordok (melyek néha nem egyszerre szólnak) és a kisdob mindenre elszánt ütései a végzet előtti pillanatokat takarják szinte, a diabolikus vágta, a hangszerelés kiváló, az előadás itt is feszítő erejű. Az Allegretto mintha menüettet idézne, a hangulat azonban nem ezt jelzi, újra borongós, a kromatikus lépések egyfajta bezártságot teremtenek. A variált visszatérés indulójellege sem a vidámságot tükrözi. A záró tétel (Andante-Allegro) első szakasza hangulatában az elsőt idézi, később pasztorális, majd derűs, körtáncjellegű részeket hallunk. A szimfónia zárása kissé oldja a nehéz, komoly előzményeket.
Msztyiszlav Rosztropovics vezényli a London Symphony Orchestrát. Rosztropovics elismert csellistaként emigrált abból a közegből, melyben Sosztakovics maradt, vállalva az elviselhetetlen körülményeket, a többszöri meghurcolást. Sosztakovics Kisvárosi Lady Macbethje például olyan módon felháborította a szocialista közvéleményt, hogy példás intézkedéseket akartak tenni. Rosztropovics mind Prokofjev, mind Sosztakovics versenyműveit vitte diadalra a világ minden táján, később karmesterként népszerűsítette az orosz szerzők műveit. A felvétel számomra azért is példaértékű, mert Rosztropovics pontosan tudtam, miért ilyenek Sosztakovics művei, miért ez a feloldhatatlan keserűség, mi lakozhat egy orosz lelkében, aki nem látja a kiutat a reménytelenségből. A londoniak képesek voltak megteremteni azt a hangulatot, ami átjárja a művet. Minden hangszercsoport, a szólóállások is nagyszerűen szólnak a felvételen. Érdemes megvenni a lemezt.

Shostakovich: Symphony No. 10.

London Symphony Orchestra
Mstislav Rostropovich
Warner, 0825646951154

Kent Nagano conducts Britten
Britten: Double Concerto

Sinfonietta, Op. 1
Young Apollo, Op. 16
Two Portraits

Gidon Kremer, Yuri Bashmet & Nikolai Lugansky
Hallé Orchestra, Kent Nagano
Warner, 2564694521

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Lufi és a zűrös vakáció
Next Post: Nagy testvér I.

Related Posts

  • Gigantikus méretű háromkerekű drótszamarak Archívum
  • A sokarcú David Niven Archívum
  • Dresch Mihály Quartet: Árgyélus – a Budapest Music Center korongja Archívum
  • Pillangókisasszony, civilben Archívum
  • Pozsonyi papiruszok 12. Archívum
  • Baráti Kristóf és A hegedű Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Nyelvelek és bogarászok – Mikor ami, mikor amely? Archívum
  • Kortárs zene, mindenkinek: Sári József szerzői lemeze Archívum
  • Chopin: Dalok Archívum
  • Január 22. Naptár
  • Liszt: Krisztus – a naiv Archívum
  • Gardiner és a János-passió Archívum
  • Január 15. Naptár
  • Sosztakovics és a versenyművek Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme