Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Bartók, Danubia Zenekar, Kocsis Archívum
  • Kettős világ Archívum
  • „A refréneket úgyis mindenki tudja” Archívum
  • Egy élet az operaszínpadon – Portré Melis Györgyről Archívum
  • Nem csak habos torta: Hollywood hercege – Tony Curtis életrajza Archívum
  • Tárulj, világ Archívum
  • A Balaton legendája újraéled Archívum
  • Liszt, négy kézre Archívum

Egy elfeledett opera

Posted on 2023.11.04.2025.11.05. By admin 1 hozzászólás a(z) Egy elfeledett opera bejegyzéshez

Fauré: Pénélope

a papiruszportal.hu archívumából [2009]

Szerző: Lehotka Ildikó

Pénelopé története az összes művészeti ágat megihlette, a házastársi hűség, a várakozás, a szövés és annak lefejtése éjjelenként az a téma, ami rabul ejtheti az embert. Opera is készült a történet vagy az eposz alapján, Antonio Scarlattié 1696-ban, Galuppié 1741-ben és Rolf Liebermanné 1954-ben. Odüsszeuszról jóval több mű született, bár nem a házastársi hűség miatt.

Gabriel Fauré 1907-től 1913-ig komponálta Pénélope című operáját. Ez a nagyszerű mű is alig, vagy egyáltalán nem hangzik fel az operaszínpadokon, lemezfelvétel sem sok akad belőle, egy kézen meg lehet számolni, pedig a kevés impresszionista jegyeket viselő operák között ez is élvezetes, igaz, rendkívüli nehézségeket rejt az énekesek és a zenekar számára. Maradnak a jól bevált, ismert romantikus és Mozart-operák, de mindenképpen érdemes megismerkedni az alig pár évtizedet felölelő korszak műveivel, nemcsak az operákkal.
Fauré Pénélopéja a legteljesebben ötvözi a zene és a belső dráma egységét. Magán viseli a wagneri zenedrámák jegyét, a vezérmotívumok miatt és nem kevésbé az öt évvel korábban Debussy által komponált Pelléas és Mélisande-jának hangulatát, az impresszionista jegyekkel. Míg Wagnernál a nagy tömbök uralkodnak, Fauré csak a legindokoltabb esetben foglalkoztatja az egész zenekart. Debussynél viszont a hangszínek a legfontosabbak, melyek a szereplő belső vívódását, a legtitkosabb gondolatok feltárását célozza meg. Mindhárom zeneszerző az énekhangot szinte mint hangszert használja, áriák nincsenek, csak a zenekar és szólista egysége.
Hihetetlen finom zenekari részeket komponált Fauré, fafúvós szólókkal, vonósnégyesszerű hangzással, melybe az énekhang is beleolvad. A szólóhangszerek finom kiemelkedései a zenei anyagot még hullámzóbbá, plasztikusabbá teszik, sokszor erotikus képzetet adnak. A harmóniai megoldások egészen különlegesek, a hangszerelés varázslatos, akár a legnagyobb fortéról, akár egy rövid szólóról beszélünk. A kromatika, egészhangúság, bővített akkordok, a gyakran sürgetést, félelmet jelentő kvart- vagy kvintláncolatok használata nem iskolás, a különleges hangszereké sem, mindig beleillik az adott hangulatba; mikor Pénélope a szövőszéke mellé ül, mindig a hárfa és a vonósok szólnak maliciózusan. A hangulatváltozásokat Fauré majdnem minden esetben előre jelzi valamilyen módon, egy hangszerrel, hangszercsoporttal. Ezért is sokszor mozaik- vagy inkább foltszerű ez a zene, hiába tudjuk Pénélope és Ulysse történetét, a reakciójukat azonban nem. Fauré bátrabban élt az erőteljesebb hangzással, mint Debussy, jóval több a szereplő is, a cselekmény mozgalmasabb.
Pénélope Jessye Norman ideális előadásában jelenik meg. René Fauchois szövegkönyve a címszereplőt viszonylag statikusnak ábrázolja, aki mégis ki-kitör, Fauré megzenésítése pontosan adja vissza a kétségekben vergődő nőt, aki alig tudja visszatartani a kérők ostromát. Norman hihetetlen módon használja hangját a drámai, forte részeknél. Ulysse szerepében Alain Vanzo remekel, az ithakai király képes lenne megölni a palotájában lebzselő kérőket. Vanzo a bosszúvágyó és vérszomjas királyt erőteljes, tiszta tenorhangjával mutatja be, a karakter éppen ellentétes a női szereplőével, feleségéével. Érdekes módon helyenként szinte fel lehetne cserélni a házaspár szólamát. Az opera harmadik meghatározó szereplője a csodálatos hangú Jocelyne Tallion, Ulysse dadája. Euryclée, aki a férfi távollétében segíti Pénélopét, minden szempontból, mind Ulyssét, mind Pénélopét megérti. Tallion hangjában valami különleges szín rezeg, kiegyensúlyozott minden fekvésben. José van Dam basszusa most is imponáló Eumée szerepében, a gyengéd érzések ábrázolásában kitűnő, magas hangjai is szépek.
Nagyszerű énekeseket halluk a szolgálólányok szerepeiben, egyedi hangokat, imponálóan tiszta szólamokat, különösen az első jelenetben egymással való párbeszédeik mozgalmasak, kifejezőek. A kérők is segítették az opera cselekményének továbbhaladását, lendületét.
Az Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo karmestere az 1980-as felvételen Charles Dutoit. Nagyon szép színeket kever ki, a gyakran – jó értelemben vett – testetlennek, valószerűtlennek érzett zene éppen a színek miatt kelti ezt a hatást. Nagyon jók a sarkos ellentétek, a gyors váltások, akár tempóról, akár dinamikáról vagy új anyagról van szó. A zenekar érti ezt a fajta zenét, amit – nem lehet eléggé hangsúlyozni – háttérbe szorított a többi korszak. Ha csak a pompázatos himnikus, érzéki, nagyszabású záró jelenetet meghallgatjuk, ahol az összes szereplő jelen van, nem marad kétségünk. A zene feszít, de egyúttal megtisztítja a hallgatót.

Fauré: Pénélope

Alain Vanzo, Jean Dupouy, Philippe Huttenlocher, José van Dam

Jean Laforge Énekegyüttes

Monte-carlói Filharmonikus Zenekar

Vezényel: Charles Dutoit

The Erato Opera Collection

Warner Classics & Jazz, 2009
2 CD, 2564688004

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: November 4.
Next Post: Egyedül harcoltunk 1956-ban is

Related Posts

  • „A bölcsesség szavai” Archívum
  • Fischer Annie emlékére Archívum
  • Tosca, szerelem Archívum
  • Remarque: A fekete obeliszk Archívum
  • Ketten a szerelemről Archívum
  • La finta Mozart Archívum

Comment (1) on “Egy elfeledett opera”

  1. Visszajelzés: Május 12. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Az ismeretlen huszártiszt, gróf Batthyány Lajos Archívum
  • Lengyel est, a BFZ-vel és Witt-tel Archívum
  • Nyolc év, két remekmű Archívum
  • Május 22. Naptár
  • November 20. Naptár
  • A Goldberg-variációk és Glenn Gould Archívum
  • „Színház az egész világ” – színházi világnap Archívum
  • Gene Wilder Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme