Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A sötét oldalon: Borzongás Archívum
  • Balett tánc nélkül – Bach és Sztravinszkij Archívum
  • A puszta vándorainak képes krónikája – Országjelkép lehetne Archívum
  • Pozsonyi papiruszok 8. Archívum
  • William Wordsworth Archívum
  • Kétezer év egy hétvégébe sűrítve Archívum
  • A Mitropoulos-ügy Archívum
  • Dvořák szláv táncai a BFZ előadásában Archívum

Baráti, Paganini

Posted on 2023.10.27.2023.10.25. By admin Nincs hozzászólás a(z) Baráti, Paganini bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2015]

Szerző: Lehotka Ildikó

Nicolò Paganini két hegedűversenyének felvételét hallgathatja meg az érdeklődő, a szólista Baráti Kristóf. Paganini darabjait szívesen hallgatja a közönség, hiszen a bámulatosan virtuóz szóló mellett kellemes dallamok is megszólalnak. Kevéssé ismert, hogy a hegedűművész-zeneszerzőnek létezik még egy hegedűversenye, melyet 1826-ban komponált, és először 1971-ben szólalt meg Henrik Szeryng szólójával. A kortársaira nagy hatást gyakorló hegedűs, ám kevéssé elismert zeneszerző négy zenekari-hegedűszólós variációt is írt, ezeket nem játsszák.

Paganini az előadóművészetre rendkívüli hatással volt, csodagyerekként kezdte, mindent elsöprő virtuozitása, a művész megjelenése találgatásokra adott okot, „az ördög hegedűse” kifejezéssel illették, a mai napig élnek legendák a mesterről. Liszt és Schumann tagadhatatlanul e virtuozitás nyomdokába akartak lépni, míg Paganini a hegedülést, addig Liszt a zongorajátékot forradalmasította. A romantika korában a hangszeres előadók jó része komponált is, Paganininak számos darabja létezik, a legismertebb a 24 caprice, ezek inkább a technikai fölényességet jelzik, mint a míves zenei gondolatokat. Koncertjein sokat rögtönzött a hegedűs, nem ragaszkodott a leírtakhoz, így szinte csak elképzelni tudjuk játékát. „ Egyáltalán nem könnyű zenét szerezni” – mondta, pontosan tudta, hogy a közönség kedvére kell tenni a művekkel, „szokatlant, váratlant, hosszabb darabokat akar hallani” a megjelent hallgatóság, talán ebben is rejlik, hogy a Paganini-koncertek máig kedveltek. Sok hegedűvirtuóz komponált a maga számára versenyművet, melyek szinte kivétel nélkül feledésbe merültek.
Az Op. 6-os hegedűverseny érdekessége a scordatura, a szólóhangszer fél hanggal följebb hangol, így fényesebb a hangzás. A nyitó tétel kissé hosszú, a záró tétel játékos témája nagyon egyszerű, de mutatós, remek. A lassú tétel olvadékony, a hegedű énekel, a dallam csordogál. Az Op.7-es, tíz évvel később írt koncert nyitása drámai, szinte operai, aztán mintha a szerző elszégyellné magát, könnyedebb vizekre evez. A zenekar itt nagyon kifejező, sajnos a későbbi, virtuóz szakaszok alatti kíséret nem hajszálpontos. A tempó nem féktelen, változatos témákat hallunk. A lassú tétel szintén kis operai felhangot tartalmaz, a szóló csodálatos. A sokrétű záró rondótétel igazán ismert, a Süssmayrtól kölcsönzött témájú La Campanella több feldolgozást megélt más zeneszerzőktől – a dallam itt is egyszerű, de mutatós, felejthetetlen. Paganini talán legfőbb zenekarkezelési módja a rossinis timpaniütések, csillogó ütőhangszerek, cintányér, triangulum használata, az egyszerű aláfestés a hegedűszólóknál. A hegedű a lényeg, annak szolgálatába állítja a zenekart szinte mindig, a zenekari bevezetőket leszámítva.
Baráti játékára az elegancia a legjobb jelző; a virtuóz szakaszok peregnek, sosem érzi a hallgató, hogy nehéz lenne a kivitelezés. Baráti játszi könnyedséggel pergeti a futamokat, kettős fogásos részeket, üveghangokat (kettős fogással is), mindezt dinamikai, agogikai fűszerezéssel, a zenekar ebben nem mindig volt partnere. Vonókezelése bámulatos, a spiccatók, richochet-k csak úgy sziporkáznak. Baráti sosem a megszokott előadási kliséket használja, s bár ezek a hegedűversenyek a virtuozitásra támaszkodnak, Baráti mégis a zenei megfogalmazást teszi fontosabbá. A kadenciák ragyogóak, a hegedűhang fényes, a magas hangok éteri tisztaságúak. Szellemes könnyedség, játékosság, tökéletes technika és zenei elgondolás jellemzi Baráti játékát, nem véletlen, hogy a lemezt újra kiadták.
Az NDR zenekar Eiji Oue vezetésével játszik. Zavaróan sok a hajszálnyi pontatlanság a zenekar részéről a gyors tételekben, ezt még a a szólistára való nemfigyelés tetézi. Azon izgul a hallgató, nehogy elkeveredjen a zenekar valahol, a frázis vége egyezzen meg a hegedűével. Nagyon nehéz a versenyművek zenekari részét pontosan, jól játszani, ez a két koncert különösen kényes az improvizatívnak tűnő szakaszok miatt.
Egy szó mint száz, Baráti Paganini-lemeze fantasztikus, mindenképp érdemes beszerezni.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Spiró György: Jeney Zoltán: Halotti szertartás
Next Post: Október 28.

Related Posts

  • Katonásdi, gyilkossággal Archívum
  • Marsalisék két lemeze Archívum
  • Mélyfúrás – Fűzfa Balázs: »…sem azé, aki fut…« Archívum
  • Sol Gabetta és Alekszej Vologyin szonátaestje Archívum
  • Zenei kirándulás Vácott Lehotka Gábor vezetésével Archívum
  • Ab ovo Belarusz – vérreális Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • A Vámos-klub újabb termése: Írók egymás közt II. Archívum
  • Dalos György: Puszipajtások Archívum
  • Pozsonyi papiruszok 7. Egyéb kategória
  • „Magyarnak lenni kollektív neurózis” Archívum
  • Az egyházi zene a kezdetektől a reformációig Archívum
  • A mi lányunk Papiruszportal
  • Balett tánc nélkül – Bach és Sztravinszkij Archívum
  • Velázquez árnyékában Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme