Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Mandel Róbert: Magyar népi hangszerek – a Kossuth albuma Archívum
  • Az óceánon túlról Archívum
  • Irodalmi Nobel-díjasok I. Egyéb kategória
  • Bohócok a mesében Archívum
  • Mondja vagy olvassa? Archívum
  • Válogatott novellák apropóján Archívum
  • Alsóviszti Fogarasi János – nyelvész Archívum
  • Bartók hat vonósnégyese Archívum

Sol Gabetta és Alekszej Vologyin szonátaestje

Posted on 2023.09.17.2023.09.15. By admin 1 hozzászólás a(z) Sol Gabetta és Alekszej Vologyin szonátaestje bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2016]

Szerző: Lehotka Ildikó

A Zeneakadémia nagytermében két nagyszerű művész adott szonátaestet január 14-én, a Kamarazene Nagyteremre című sorozat keretében (melynek ez volt az első eseménye a négy közül). A műsor két Beethoven- és egy Prokofjev-szonátát tartalmazott. A nagyszerű koncert után Kóda címmel pódiumbeszélgetésen vehetett részt a közönség, magam először maradtam ott, meglepve láttam, hogy a földszint teljesen megtelt az ott maradókkal, ezzel is jelezve, hogy nem akármilyen előadást hallhattak.

Egyre többször vehetünk részt kamarazenei hangversenyen, így szonátaesten, és szerencsénkre nagy nevek is jönnek hozzánk. Sol Gabetta, a fiatal, orosz-argentin származású, de Svájcban élő zenész harmadszor játszott Magyarországon, korábban versenyművek szólistájaként hallhattuk, Schumann és Saint-Saens a-moll csellóversenyét játszotta. az ember kíváncsi, vajon milyen lehet kamarazenészként a már zenekari kíséretes darabban megismert művész. A három koncert közül ez marad a legemlékezetesebb.
A koncert Beethoven Op. 5. no 1-es F-dúr szonátájával indult, Beethoven első cselló-zongora szonátájával, melyet a szerző II. Frigyes Vilmos porosz királynak ajánlott, a bemutatón Duport és a szerző játszott. Az 1796-ban írt szonáta kéttételes, ahogy a ciklus másik, g-moll darabja. Az F-dúr szonáta az öt e két hangszerre írt közül a legvidámabb, csak pillanatokra sötétedik el a hangulat. A C-dúr szonáta negyediknek készült a csellószonáták közül, szintén párdarabja is van, a D-dúr szonáta, mindkettő 1819-es mű. Érdekes összevetni az elhangzott két szonátát, hiszen egy fiatalkori és egy érett mű között sok stiláris különbség lehet. A C-dúr szonáta is kéttételes, mindkettő lassú bevezetéssel indul, a korabeli közönség nagyra tartotta a darabot.

A két művész előadásában fantasztikusan megformált műveket hallottunk. AZ F-dúr nyitó tételének lassú bevezetése nem volt túldramatizált, a csellista nem sokat vibrált, ezzel is kifejezve a nyitó szakasz egyszerűségét. A gyors szakasz robbanékonyan, dinamikusan szólalt meg, az expozíció ismétlése előtt szenzációs zárást hallottunk. A kidolgozási szakasz Asz-dúr része a zongora gyöngyöző, csodás színű megszólalásával, a két hangszer dinamikus, izgalmas hangsúlyokkal teli játékát mutatta. Egy-egy hevesebb tempógyorsítás, a kóda nagyszerű tolmácsolása igazán emlékezetes marad. A könnyed, egyszerű témájú rondó talán egy hajszállal gyorsabb volt a megszokottnál, de ez nem jelentette azt, hogy kapkodnának a művészek (talán a magyaros motívumnál érezhettük, hogy gyors a tempó). A záró rész előtti pár ütemes elkalandozás leírhatatlanul érzékletes volt. Elevenség, játékosság, kópéság szólalt meg a teremben.

A C-dúr szonáta nyitó tételének gyors szakasza sürgető, rendkívül kifejező volt, a lassú tétel bevezetése időtlenséget, de egyben fodrozódást is hozott. A gyors szakasz energikusan szólalt meg, de nem nehézkesen, gyakran így halljuk a tételt. Különösen jól fogalmazta meg a két művész a zongora témája utáni replikát, sokszor az az érzése az embernek más előadásban, hogy a cselló késik a válasszal. Remek Beethoven-szonátákat hallottunk, izgalmas megoldásokkal, dinamikai kiteljesedéssel, apró megtorpanásokkal, belemenésekkel. A két művész elementárisan volt képes együtt játszani, valódi kamarazenélést hallottunk.

A második rész Prokofjev két darabját ígérte, az Adagiót a Hamupipőke-szvitből, és a szonátát. a két művet egybefűzve hallottuk. A koncertnek ez a fele is nagyon érdekes volt, de a Beethoven-darabokat nem tudták felülmúlni, Alekszej Vologyint jobbnak éreztem a Prokofjevekben, mint Sol Gabettát. Két ráadást is kaptunk.

A pódiumbeszélgetés is élvezetes volt, a két művész beszélt a művekről, azokhoz fűződő viszonyukról. Nem egy esetben a humor is megcsillant, főleg Vologyin részéről. A két előadó bár két éve találkozott először, majd később is játszottak különböző felállásokban, a Zeneakadémián adták első szonátaestjüket.

A koncert nem csak a zenei magvalósítás magas fokáról szólt, de az előadók személyiségéről is.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Szeptember 17.
Next Post: Filotás

Related Posts

  • Állatságok és Kerge ABC Archívum
  • Karácsony − a csángó magyaroknál és a nagyvilágban Archívum
  • Berlioz: Rákóczi-induló Archívum
  • Író beszél – Írók egymás közt I. Archívum
  • Meghökkentő mesék Archívum
  • Olvas(s)atok − Galilei Németh László életében Archívum

Comment (1) on “Sol Gabetta és Alekszej Vologyin szonátaestje”

  1. Visszajelzés: A két Franck – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Hamburger Klára: Liszt Ferenc zenéje Archívum
  • Filotás Archívum
  • Július 9. Naptár
  • Január 5. Naptár
  • Január 7. Naptár
  • Weiner Leó, a zeneszerző és hangszerelő Archívum
  • Miként alakult (volna?) Archívum
  • Február 18. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme