a papiruszportal.hu archívumából [2007]
Szerző: Czékus Mihály
A világhálónak – a téma szempontjából lényegtelen és ezért itt nem tárgyalt kedvezőtlen tulajdonságai mellett – számos előnye van. Többek között az, hogy szabadon utazhatunk a zenei világban, eljuthatunk olyan, igen magas színvonalat produkáló muzsikusokhoz és énekesekhez, akiknek a szerzeményeit itthon nem játsszák óránként kétszer a kereskedelmi rádiók. Az alábbiakban néhány ilyen, a neten talált nagyszerű albumot mutatok be az olvasóknak, Pamela Lussét és Gina Forsythét.
Pamela Luss: Your Eyes
A Hightone/Savant Records gondozásában az idei évben látott napvilágot Pamela Luss második albuma. Az énekesnő a lemezen olyan időtlen dzsessz-szerzeményeket tölt meg új, friss energiával, mint az Over The Rainbow (Harold Arden), az Ev’ry Time We Say Goodbye (Cole Porter) vagy a Send in The Clowns (Stephen Sondheim). A pop világából hallható a Get Here (Oleta Adams) és a The Look of Love (Burt Bacharach).
Az album nagyon egységes, ezért nehéz lenne egy kedvenc felvételt választani róla. Ha mégis választanom kellene, akkor az Over The Rainbow mellett tenném le a voksomat. Engem az előadás zenei sokoldalúsága fogott meg. Pamela úgy kezdi énekelni az Over The Rainbow-t, mint egy lírai hangvételű balladát. Stílusosan, kísérettel. Azonban a refrén környékén minden megváltozik, az egész előadás új színezetet kap. A pianocentrikusnak indult dal már bossa nova tempóban forog tovább. A dalt Aaron Heick fuvolaszólója és Greg Hutchinson dobjátéka teszi igazán izzóan brazilossá.
Egyébként szinte az album valamennyi szerzeményében van olyan apró, „becsempészett” plusz, ami igazán egyedi színezetet ad a kompozíciónak. Például a fenn említett dalban a fuvolaszóló, vagy az Ev’ry Time We Say Goodbye-ban Hendrick Meurkens harmonikaszólója.
A Your Eyes olyan album, amely már néhány meghallgatás után is képes arra, hogy önálló életre keljen a bensőnkben. A belső öröm egy lehetséges forrásává válik.
Az album elkészítésnél közreműködő muzsikusok: Houston Person – szaxofon, Aaaron Heick – altszaxofon, Hendrick Meurkens – harmonika, John di Martino – piano, Jon Cowherd – piano, Richie Goods – nagybőgő és Greg Hutchinson – dobok.
2007, Highnote/Savant Records
Az előadó honlapja: www.pamelaluss.com
Gina Forsyth: You Are Here
Akinek elege van már a gitárszerű, dobjellegű mesterséges, számítógép által előállított hangszerpótló hangokból, azok számára itt a megváltás. A könnyen megszerethető női hang(ok) és tiszta akusztikus zene világába kínál számunkra belépést Gina Forsyth szólóalbuma.
Az énekes-szerző (valamint gitár- és hegedűművész) 16 szerzeménnyel kényezteti az igényes zene híveit. A Don’t Move Back kivételével valamennyi szerzeményt Forsyth komponálta. Zenei stílusa nehezen behatárolható, mert a country- és a népzenei elemek (pl. J’ai Fait Tout Le Tour De Grand Bois) éppúgy megtalálhatóak benne, mint a valcer (Old Fashioned Waltz).
Az énekesnő egyből a lemez címadó szerzeményével csap jelképesen és átvitt értelemben a húrok közé. A nyitó szerzeménnyel mintegy körvonalazza is, hogy milyen érzések, színek, hangulatok várnak ránk az elkövetkező bő egy óra hosszában. Következnek is egymás után a felvételek, hol líraian lassú, hol pörgősebb ritmusban.
A Somewhere Off The Foot Of This Mountain tipikusan egy énekes + egy szál gitár produkció. Egy ilyen szám mindig nagy kihívást jelent az előadó számára, hiszen ilyenkor zenekari háttér nélkül, egyedül kell megfelelnie a közönségnek, az ezerfejű Cézárnak. Érezhető, hogy Gina könnyedén veszi ezt az akadályt is. Egyszerűen csak szívből játszik. A többi pedig jön magától. A szerzemény érdekessége az is, hogy a lemez első felében zenekari változatban is hallható. Ez lehetőséget biztosít a hallgató számára, hogy összevesse a két koncepciót. Ki-ki eldöntheti, hogy melyik hangulatvilág áll hozzá közelebb. Nekem a második változat tetszett jobban. Az album a mély spirituális töltésű Prayer című szerzeménnyel zárul.
A You Are Here születésénél – a lemez kísérőfüzetének tanúsága szerint – nagyon sok kitűnő muzsikus és énekes bábáskodott. Az eredmény egy könnyen megszerethető, emberi album, mely kísérletet tesz arra, hogy újabb területeket hódítson vissza az elektronikus zene által elárasztott világból.
2001, Little Blue Dot Music