Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Kass János és a zene Archívum
  • „Szeret álmokat fejteni” Archívum
  • Egy egészen icipici karácsony Archívum
  • Hommage à Ligeti Archívum
  • Pozsonyi papiruszok 6. Archívum
  • Háború és játék Archívum
  • Nyitott ajtók: A Mediciek fénykora Archívum
  • Heti papiruszok (2326) Egyéb kategória

Beethoven-reminiszcenciák

Posted on 2024.05.23.2025.05.15. By admin Nincs hozzászólás a(z) Beethoven-reminiszcenciák bejegyzéshez

A szerencsés pillanat, Karfantázia

(a papiruszportal.hu archívumából [2013])

Szerző: Lehotka Ildikó

Beethoven műveinek is – mint a többi zeneszerzőéinek – megvan a koncerteken, lemezeken előadott listája, és csak ritkán lelünk olyan felvételt, vagy talál meg minket a mű, melyekre rácsodálkozhatunk. Hajlamosan vagyunk kényelmességből elfogadni a kínált repertoárt, holott a szerzői oeuvre sok-sok jó darabot kínál, nem egy esetben összehasonlításra is lehetőséget adva. Ezért is volt ragyogó ötlet a Naxostól, hogy Beethoven A szerencsés pillanat és a Karfantázia című kompozícióit megjelentette.

Bár Beethoven darabjainak nagy részét ismeri a zeneszerető, mégis kimaradnak olyanok, melyek jobb sorsra érdemesek. A Hármas versenyt még csak-csak hallja az ember, vagy a Karfantáziát, mindkettőről sok negatív dolgot írtak már, de megvan bennük – még ha csak pillanatokra is – az a zeneszerzői nagyság, amiért elismerik-elismerjük. Ritkán szólal meg a Missa solemnis, talán a IX. szimfónia hasonlóan himnikus jellege miatt, és az oratorikus műveket kissé háttérbe szorító műsorszerkesztésre is gondol az ember, a kantátákat szinte sosem hallani, legyen némelyik (jóval) gyengébb is. Maga Beethoven is érezhette – legalábbis következtethetünk erre abból, hogy a jelölése néhánynak opusszám nélküli –, hogy nem felel meg például a Kantáta II. József halálára (WoO. 87.), A Kantáta II. Lipót beiktatására (WoO. 88., mindkettő 1790-es mű) vagy a zenekar nélküli kantáták, a bécsi kongresszusra írt darab a maga felállította mércének.
Meglepetésként ért a Szerencsés pillanat (Der glorreiche Augenblick, op. 136.) zenei anyaga, az a heroikus megfogalmazás, ami itt tömören jelenik meg. A hattételes kantáta Európa „diadalmas pillanatát” fogalmazza meg. A szöveg Alois Weissenbach műve, a sebész maga is süket volt. Az 1815-ös bemutatót háromszor is elhalasztottak, csak november 29-én szólalt meg az európai méltóságok előtt, elhangzott még a Csataszimfónia és a VII. szimfónia is. Meg kell hagyni, Beethoven bőven írt uralkodóknak művet, A szerencsés pillanat pedig Európa egyesülését vetíti előre, de félre a politikával!

A Karfantázia 1808-ban hangzott el Beethoven szerzői estjén, az V., VI. szimfónia, a G-dúr zongoraverseny, a C-dúr mise két tétele és egy ária után. Az egyik korai dalára készült variációsorozat zongoraszólóját a zeneszerző játszotta, a fantázia egy improvizatív jellegű szólózongorás szakasszal nyit (Beethoven csak a mű kiadására írta le ezt a részt), melyet zenekari rész követ, a kórus viszonylag későn kap szerepet. A szöveg a szeretetről szól, a dallamban pedig könnyen felismerhetjük a IX. szimfónia Örömódájának dallamívét.
Mind A szerencsés pillanat, mind a Karfantázia valahol rokon utolsó szimfóniájával, sőt a Fidelióval, helyenként a Missa solemnisszel. A IX. szimfónia zárótételére gondolunk A szerencsés pillanat elején is a dallamív miatt, a himnikus hangvétel ebben a műben szinte természetes. A kantáta csellószólós második tétele az 1819–1823 közt írt op. 123-as Missa solemnis (bár az opusszám alapján korábbinak gondolnánk a Fantáziánál) hegedűszólós, bensőséges hangulatát vetíti előre, a III. tétel szinte a Fidelio Leonorájának megoldásait mutatja.
Mindkét műben Claire Rutter a szoprán szólista, a kantátában Vienna szólamát énekli, meggyőzően, szépen, a heroikus megoldást előtérbe helyezve. Kissé modorosnak éreztem helyenként a kantáta tenoristáját, Peter Hoare énekli a szólamot, Geniusét, de soha ne halljunk gyengébb énekest! Matilde Wallevik mezzója több kifogást is érdemel, az énekesnő helyenként sötétíti a hangját, esetenként nem vagyok meggyőződve arról, hogy biztosan énekli a szólamot az intonáció miatt, és esetlegesnek is tűnik az előadás. A Prófétanő szerepe csodálatos, a lassú szakasz bensőséges, a korálszerű rész rendkívül jól illik a tételbe, sajnos az előadás ezt nem tükrözi, a vibrato sem az igazi, a magas hangok élesek.
Stephen Gadd mint Vezető szépen énekel, biztonsággal, kifejezőn. Az V. tétel kvartettje a felvétel gyenge pontja, Wallevik miatt, aki a négyest megelőzően kétségeket ébreszt a hallgatóban teljesítményét illetően. A két énekesnő nem figyel egymásra, a mezzo nem alkalmazkodik a többiekhez, a két férfi énekes hangja viszont rendkívül jól illeszkedik. A tétel zárásának (és a következő felvezetésének) előkészítése sajnos nem eléggé átgondolt az énekesek miatt. Szépen szól a Westminster Boys’ Choir a záró kórustételben (benne a magyaros motívumízzel, az indulójelleggel, a kötelező fúgával és több reminiszcenciával).

A Karfantázia (c-moll fantázia zongorára, kórusra és zenekarra) besorolása az előadói apparátus miatt nem egyszerű, a Grove-monográfia nem a „kórusművek zenekarral”, hanem a „művek szólóhangszerre és zenekarra” kategóriába sorolta, a mai napig megkérdőjelezik az apparátus jogosultságát. Mindenesetre a mű kellemes, a variációsorozat izgalmas, variáció a IX. szimfónia zárótétele is, a dallamhasonlóság, -egyszerűség nyilvánvaló mindkét mű esetében. Míg a szimfóniában jóval kiforrottabb, érzékenyebb a variációs megoldás (a fuvolás változat szinte ötlettelen a fantáziában, a vonósnégyesszerű annál izgalmasabb, és nyitja meg az utat az első beethoveni hangzásig), itt inkább a játékosság dominál. A magyaros-janicsáros hangzás is megjelenik a fantáziában, az induló, a hiányos kürtmenet, az énekesszólók, végül a himnikus kórusrész, benne ugyanazzal a harmóniával, ami előkészíti a szimfónia záró ütemeit. Nem véletlen, hogy a szólóénekes, kórusos befejezés teret hódított a későbbiekben, a kortárs zenében is.

A zongoraszólamot Leon McCawley játssza, helyenként gyönyörűen, ilyen a mélyvonós szakasz, de helyenként pontatlan, a kvintolás résznél különösen, és az utolsó ütemekben. Kicsit bicegnek a triolás-duolás részek, de McCawley zongorahangja szép, tartalmas.
Mindkét felvételen a Royal Philharmonic Orchestra játszott és a City of London Choir énekelt, nagy vehemenciával, talán a kórus jobban tetszett egy hajszálnyival. A kantátában szereplő énekesek mellett hallhattuk Marta Fontanals-Simmonst és Julian Davist. Hilary Davan Wetton irányította az együtteseket, szólistákat.

Fantasztikus felfedezéseket tehetünk a két mű meghallgatása alatt, kibogozhatjuk, hogy melyik részlet hol bukkanhat fel újra, úgy, hogy mégis egyedi maradjon mindkét darab. Minden összefügg mindennel, Beethoven műveiben ezt is megtapasztalhatjuk.

Naxos, 2012, 8.572783

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Pozsonyi papiruszok 8.
Next Post: Ötvenéves a Magyar Nemzeti Galéria

Related Posts

  • Szabó T. Anna: rögzített mozgás Archívum
  • Valóság, só – Karthágó Archívum
  • A hallgatag asszony, és ami mögötte van Archívum
  • Írók, reszkessetek! – Heller csapdahelyzetei Archívum
  • A mesefestő művész Archívum
  • „Milyen szép is a zene” Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Február 1. Naptár
  • Március 9. Naptár
  • Világok találkozása: Savall, Figueras, Hesperion XXI Archívum
  • Kelecsényi László: Szindbád titkai – Krúdy Gyula szerelmei Archívum
  • BMC: Satie és Liszt egy lemezen Archívum
  • Újra Csajkovszkij Archívum
  • A nagy gőtekeresés Archívum
  • „…nap, hold és csillag” – Ravel: Bolero, Bartók: A kékszakállú herceg vára Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme