Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A siker helye Hollywood Archívum
  • Cecilia Bartoli Budapesten Archívum
  • Mahler „Pán-szimfóniája” Archívum
  • 3G gyorsulás a Ligetben Archívum
  • Sztravinszkij és a vidámság Archívum
  • Kabarétörténet szubjektív objektívon keresztül Archívum
  • A legnagyobb komédiás – Richard Pryor Archívum
  • Dalos György: Puszipajtások Archívum

Balett tánc nélkül – Bach és Sztravinszkij

Posted on 2024.03.24.2024.05.30. By admin Nincs hozzászólás a(z) Balett tánc nélkül – Bach és Sztravinszkij bejegyzéshez

A Concerto Budapest hangversenye

a papiruszportal.hu archívumából [2013]

Szerző: szabói

Lenyűgöző látványt ígértek a Budapesti Tavaszi Fesztivált szervezők Sztravinszkij Tavaszi áldozatához, az eseményen a Concerto Budapest játszott Keller András vezényletével április 3-án. Ígértek Sztravinszkij-estet is, elhangzott még a Tavaszi áldozattól gyökeresen eltérő stílus- és hangulatvilágú Apollo musagetes, mindezt azonban megelőzte Bach III. brandenburgi versenye.

Talán a színpad átrendezése miatt választották az 1048-as jegyzékszámú G-dúr Bach-darabot, talán azért, hogy a kisebb együttestől juthassunk el a nagy apparátusig. Talán azért, hogy a fantasztikus Tavaszi áldozatot ne előzze meg olyan kompozíció, mely kiolthatná a hatást, mindenesetre nemcsak évszázadokat ugrottunk az időben, hanem műfajt, kifejezésmódot váltottunk.
Bach 1721-ben kiadott hat brandenburgi versenye különböző szólóegyüttesekre és vonószenekarra íródott, Keresztély Lajos brandenburgi őrgrófnak szól az ajánlás, a III. brandenburgi versenyen kívül a VI. tartalmaz csak vonós hangszereket. A G-dúr érdekessége, hogy a lassú tétel helyén mindössze két akkord áll, valószínűleg kadenciát képzelt el Bach.

A Concerto Budapest művészei adták elő a hangulatos művet, Keller András irányításával, ő játszotta az első hegedű szólamát. Ha a mű hangulatos volt, úgy az előadás is, eltekintve a zárótétel belesietéseitől, a felelgetős szakaszok zökkenéseitől, egy memóriazavartól. Nagyon karakteres tolmácsolást nyújtott Bársony Péter.

Sztravinszkij Apollo Musagetes című, neoklasszikus korszakából való, két részből álló balettje 1927-ben keletkezett, 1928-ban mutatták be Washingtonban, a zenéje (a témáról nem is beszélve) visszautal a korábbi korokra. Azt mondta, hogy a balett témája igazából a mértékes verselés, a főbb témák követik a jambus, trocheus, alexandrinus lüktetését. Ha a zene nem is úgy hat a hallgatóra, mint az 1913-ban bemutatott Tavaszi áldozat, a mű funkciók nélküli tonalitása, a fény-árnyék hatás, a táncok sorozata, a költészettel való összefonódás, a sokszor valószínűtlenül fátyolos hangzás teszi a balettet izgalmassá.

Sajnos az Apollo musagetes csak a zenéjében elevenedett meg, talán érdemes lett volna ezt a balettot, ahogy a Tavaszi áldozatot, valamilyen formában látvánnyá is tenni, nem feltétlenül a 3D-s megoldással, vagy egy másik neoklasszikus darabot kellett volna választani. A fesztiválprogramokat soroló füzetben semmiféle információ nincs a műről, sem a műfajról, egyáltalán, idén nem sok informatív és hasznos dolgot tudhattunk meg az elhangzó művekről.

A Concerto Budapest szépen játszott, megelevenedtek az antik világot jelző harmóniák, örültünk a ritkán hallott műnek, az ember rácsodálkozott a Sztravinszkij oeuvre-jéből viszonylag keveset játszott neoklasszikus stílusra.
A szünet után az ikonikus Tavaszi áldozat szólalt meg, jelent meg formabontóan, a látványt illetően. Klaus Obermaier és az Ars Electronica Futurelab különleges, elgondolkodtató megoldásai a XXI. század technikáját is segítségül hívták. A nézők 3D-s szemüvegen át nézhették a táncos hölgy, Julia Mach interpretációjában a kiválasztott lány életét és feláldozását, dicsőségét, elmúlását. A rendező a lány szemszögén át láttatja az eseményeket, a kiválasztott érzéseit öntötte – ha nem is formába, de – a ma olyan divatos és egy korábbi operai előadást látva nem mindig (jól) kihasznált vagy indokoltan használt technikába. Obermaier elképzelésében inkább az extravagáns látványra figyelhettünk, mint a balett történetére, mintha egy videoklipet néztünk volna, benne a kinyúló kézzel, a lábujjak jelentőségteljes reptetésével, ezek izgalmasak voltak, utóbbi egyedi is. A glagolita írás glóriaszerűen forgott a nyitószakaszban (ez lett volna A Föld imádata?), bár a kör szimbóluma a zenén végigvonul, a félelem megidézése viszont tetszett. A táncosnő teste vagy egyes részei megsokszorozódtak, futurisztikus képet adva, a végén talán az űrbe jutottunk.

Sok mindennel adós maradt a rendező; színekben nem tobzódott a látvány, a vörös és a tört fehér uralta a vetítővásznat. Érdekesnek tartottam, hogy a színpad bal szélén lévő táncos és a vetítés eleinte két síkon mozgott, később folyt a vetítésbe a leendő áldozat.

A Concerto Budapest nagyszerűen játszotta a darabot, csodálatos volt a nyitó fagottszóló, egyáltalán, a hangszerszólók, Keller András összefogottan, koncepciózusan építette föl a kétrészes művet. Tetszettek a dinamikai megoldások, a kisebb-nagyobb ívek, a pontatlanságokat sem bánta az ember.
Míg az Apollo Musagetes esetében a zene és a tánc szinte hívja egymást, addig a Tavaszi áldozat balett nélkül is félelmetesen jó mű. A 3D-s látványvilág mellett a zene nem érvényesülhetett igazán, kevesebb jelentőséget kapott az elementáris ritmika (a képek ritmusára nem gondolt a rendező), a vad, hajszolt zene, a barbár ösztönösség.
A koncert felépítéséből, abból, hogy az egyik balett valóban az volt, a másik nem, arra következtetek, hogy kissé átgondolatlan volt a program.

Művészetek Palotája, 2013. április 3.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Ókori Nyelvöltögető V.
Next Post: Álmok, mese

Related Posts

  • Le Concert des Nations Archívum
  • A betyárját! Archívum
  • A reneszánsz ember – Matthew Landrus: Leonardo da Vinci hagyatéka Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – Cyberpunk sűrűn, keverve Archívum
  • A jelen lévő ókor III. Archívum
  • Tótfalusi István: Operamesék CD-ROM Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • A sokarcú David Niven Archívum
  • Tánctól táncig Archívum
  • Conti és Bach misék, motetták a Zeneakadémán Archívum
  • Oratóriumritkaság
    César Franck: A nyolc boldogság
    Archívum
  • A két Otello Archívum
  • Boris Vian: Blues egy fekete macskáért Archívum
  • Louvre a Szépművészetiben: A francia rajzművészet két évszázada Archívum
  • Irodalmi séták Magyarországon – A Balaton Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme