Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek Archívum
  • Katherine Paterson: Csillagnéző Archívum
  • Egy őrült nap Archívum
  • Beethoven: IV., VI. szimfónia – Brahms: I. szimfónia, 14. magyar tánc, Változatok egy Haydn-témára Archívum
  • Bohócok a mesében Archívum
  • Dzsessz, dzsessz, dzsessz – csillogó ezüstlemezeken Archívum
  • Patricia Cornwell két krimije Archívum
  • „Szép múlt, derűs jövő. Fél évszázad nagy idő” Archívum

Latinos évadkezdés

Posted on 2023.11.17.2023.11.15. By admin Nincs hozzászólás a(z) Latinos évadkezdés bejegyzéshez

a Nemzeti Filharmonikusokal

a papiruszportal.hu archívumából [2006]

Szerző: Lehotka Ildikó

Mindenki tisztában van azzal, hogy a spanyol zene, különösen a tánczene milyen elementáris hatással van a hallgatóra, láb és kéz nem marad mozdulatlanul. A legtöbben talán a seguidillát ismerik (a Carmenből), de a zarzuelák, egyéb dallamok is kedveltek – a három tenor jóvoltából. Az NFZ az évad első bérletes koncertjét adta csütörtökön a Bartók Béla Nemzet Hangversenyteremben. Nem kevesebbre vállalkoztak, mint a spanyol kolorit több, esetünkben öt szerző által megjelenített ábrázolására.

A különleges műsor-összeállítás tematikája melletti érdekessége, hogy több olyan művet hallhattunk, amelyet nem spanyol szerző írt. A 19. század végén, 20. század elején nagyon kedveltek voltak az egzotikus dallamok, ahogy a klasszikus és romantikus korszakban a törökös, janicsáros, magyaros motívumok, de a többi művészeti ág is szívesen merített az alig ismert motívumokból. A művek egyike sem állandó műsorszám a hangversenyeken.
(Elsőként Ravel Spanyol rapszódiája hangzott el. Sajnos a forgalmi dugó miatt másfél óra alatt sem értem oda koncertkezdésre – húsz percre lakunk a Művészetek Palotájától, igaz, nem Budapesten –, bár kíváncsi lettem volna arra, hogy a Bolero árnyékában, mely egyfajta ostinato seguidilla ritmusra épül, mennyire él a darab.
Manuel de Falla Albeniz mellett a legismertebb spanyol szerző. Két legnépszerűbb darabjának műfaja balett; A háromszögletű kalap és a Bűvös szerelem zenéje él a spanyolos dallam- és ritmusvilággal. Az Éjszakák a spanyol kertekben, zongorára és zenekarra írt szimfonikus impressziók megjelölésű háromtételes mű igazi csemege volt a hallgatóságnak. Az impresszionista színek és az andalúz folklór egy-egy tételen belüli jelenléte nem zavaró, sőt kellemesen pikáns. A szomorkás, néha komor, néha szenvedélyes zene inkább Spanyolországot idézi, mint a spanyol tájat vagy népzenét.
A zongoraszólót Leonyid Kuzmin játszotta érzéssel, hozzáértően. Furcsa volt látni, ahogy egy szőkés hajú férfi ezt a tüzes, latinos, érzelmes művet tolmácsolta, hiába, sztereotípiák élnek az emberben. Játéka nem volt tolakodó, nem helyezte előtérbe se a virtuozitást, se a hangerőt, nem élt manírokkal a fehérorosz születésű, New Yorkban élő zongoraművész. A zenekar és zongora szólama mindvégig egységet alkotott, remek előadást hallottunk.
A szünet után az est talán legkevésbé ismert zeneszerzőjétől, a brazil Heitor Villa-Lobostól (aki gitárdarabok szerzőjeként ismert szűkebb hazánkban) játszotta a zenekar legismertebb művét. A Bachianas Brasileiras ciklus kilenc, különböző hangszer-összeállítású, szvitszerű művet foglal magába, ezek közül a hetediket hallottuk. A négytételes darab érdekessége, különlegessége, hogy mindegyik tétel a barokk korszakot idézi címével. Villa-Lobos a brazil népzenét és a bachi hagyományokat szerepelteti egymás mellett. A karmester-zeneszerző csodálta Bach zenéjét, a h-moll misét az ő kezdeményezésére mutatták be Brazíliában. A mű hangzásvilága nem győzött meg a zeneszerző nagyságáról. A barokk elemek hangsúlyozása, erőltetettsége kifejezetten zavart, legjobban a Fuga tételben, bár a himnikus lezárás nagyszabású volt, de túl hosszú (és még csak nem is rögös) út vezetett odáig. A hangszerelés sem eredeti, a népzenei elemek pedig elsikkadnak az erőltetett bachos hangvétel miatt. A zenekar és Kocsis Zoltán mindent megpróbált, hogy a művet elfogadtassa, mindenesetre legalább hallhattuk a brazil zeneszerző egyik művét.
Igor Sztravinszkij neve biztosíték arra, hogy egyedit, eredetit, meghökkentőt hallunk. Négy zenekari etűdje, melynek utolsó tétele, Madrid illik az est tematikájához, is ezt tükrözte. Mindegyik tétel egy-egy átdolgozás, hangszerelés, az első három vonósnégyes, az utolsó pedig egy gépzongoraetűd volt. Nem mindennapi hangszínek, effektusok, váratlan fordulatok tarkították az etűdöket, különösen az első két tételben. Az utolsó pedig azt reprezentálja, hogy a századforduló környékén szinte minden zeneszerzőt rabul ejtett a spanyol temperamentum, hangzás- és ritmusvilág, ez alól a különc Sztravinszkij sem volt kivétel.
A koncertet a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Debussy Ibéria című művével zárta. Az 1908-ban írott mű az impresszionizmus teljes fegyvertárát alkalmazza (egészhangú skála, hangszínek, pillanatnyi benyomások zenével ábrázolva stb.). A háromtételes ciklus előadása nagyszerű volt, hiszen a – hol szinte durva, máshol selyemszerűen lágy – zenei szövet is mesteri. Külön ki kell emelni a klarinét- és a művekben szereplő összes szólót is.
A zenekar mindvégig pontosan játszotta Kocsis Zoltán, a koncert karmesterének instrukcióit. Érdekes és tanulságos este volt, várjuk a többit.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, Budapest, 2006. október 19.
Ferencsik-bérlet 2006–2007

Ravel: Spanyol rapszódia (Rhapsodie espagnol)
De Falla: Éjszakák egy spanyol kertben
Villa-Lobos: Bachianas Brasileiras No. 7.
Sztravinszkij: Négy zenekari etűd
Debussy: Ibéria

Vezényelt: Kocsis Zoltán
Közreműködött: Zongora: Leonyid Kuzmin

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Concerto, Budapest
Next Post: November 18.

Related Posts

  • Pálfalvi Dorottya: A titokzatos ház Archívum
  • Vonalak géniusza – Gustave Doré Archívum
  • Búcsú Kocsis Zoltántól Archívum
  • A végletek könyve: A nagy fáraók Archívum
  • RPG és Larry Elmore – Új hősök kellettek Archívum
  • Olvas(s)atok − Vladimír Páral III. Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Robert Capa-kiállítás a Ludwig Múzeumban Archívum
  • Bernstein Gershwinnel, Gershwin Bernsteinnel Archívum
  • József Attila – [Kóróval jöttél, nem virággal…] Archívum
  • Muti és a csoda Papiruszportal
  • Harry Potter Magyarországon Archívum
  • Bartók Béla születésnapján Archívum
  • Mendelssohn, Harnoncourt Archívum
  • December 16. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme