Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Kiből lesz az olvasó? – Boszorkányos mesék, keserédes történetek Archívum
  • Vásáry és Schumann a Hungaroton lemezén Archívum
  • Májusünnep: kegyelem Titusnak Archívum
  • A nagy gőtekeresés Archívum
  • Meghaltál, nem maradt időm – Sylvia Plath Archívum
  • Zenevarázslat kicsiknek Archívum
  • Guinness Rekordok könyve és a Biblia Archívum
  • Kurtág György 90 Archívum

Harmonia Humana

Posted on 2025.01.14.2025.01.12. By admin Nincs hozzászólás a(z) Harmonia Humana bejegyzéshez

Alexander Lonquich a Pannon Filharmonikusokkal

(a papiruszportal.hu archívumából [2008])

Szerző: Lehotka Ildikó

Zongoraművész és karmester vendégszerepelt a Pannon Filharmonikusok budapesti koncertsorozatának utolsó, május 16-i előadásán. Ebben persze semmi különös nincs, egészen addig, míg a zongorista és karmester személye nem ugyanaz. Szerencsés véletlen, ha mindkét szerepben ugyanúgy teljesít a művész, ez ritkán adatik meg, legutóbb Kocsis Zoltán és Schiff András varázsolta el a közönséget. Többnyire inkább a szóló, hangszeres szerep – amit tanult a zenész – győz a vezénylés felett.

Alexander Lonquich, a karmester-zongoraművész 16 évesen már versenyt nyert, kiváló sajtója van, ami persze másnak is. Hogy ez jelent-e valamit a mai világban, döntse el mindenki maga, reklám- és impresszáriófüggő az írások, cikkek halmaza. A nagy orosz csellistától, Pjatigorszkijtól is kértek kritikát, boldogan mutatta őket, a szerződtető fél azonban a negatívakra volt kíváncsi. Lonquich imponáló zenekarokkal, szólistákkal adott koncerteket, készített lemezeket, kíváncsi voltam, mit takarnak a felsorolások, a kettős szerep.

A műsor Beethoven G-dúr zongoraversenyét, Wolfgang Rihm Ländler 13 vonósra című 1979-ben keletkezett művét, valamint Schumann IV., d-moll szimfóniáját kínálta. Hagyományos kínálat, eredetileg a művek egymásutánja is (Rihm Ländlere után jött volna a zongoraverseny), csipet fűszerrel, amit Rihm műve képviselt (volna, ha jó lett volna a darab).

Beethoven G-dúr zongoraversenye a Budapesti Tavasz Fesztivál keretében elhangzott, a nagyszerű Radu Lupu és a Fesztiválzenekar tolmácsolásában. Alexander Lonquich a régi hagyományokat felidézve a zongora mellől vezényelte a zenekart. A versenymű a szólóhangszer öt ütemével indul, rendhagyó módon, rögtön a legbensőbb érzelmekkel áll elő Beethoven. Lonquich az első akkorddal késztette a hallgatót arra, hogy csak a zenére figyeljen. Zongora és zenekar egy hullámhosszon volt, egybetartoztak a szólamok, közösen lélegeztek. A versenymű viszonylag rövid középső tétele egymás mellett való elbeszélés, majd párbeszéd érzékeltette a zenei anyagnak tulajdonított jelentést: Orfeusz könyörgését és útját az alvilágba. A zenekar ágált, a zongora könyörgött, visszafojtott lélegzettel figyeltük, a záróhang késleltetése a zongorán pedig megkoronázta a tételt. A záró Rondo izmos, de rugalmas, szikrázó volt, egyetlen értelmét vesztett hang sem került a többi közé. Nemhogy unalmassá vált volna a rondótéma, hanem egyre élvezetesebbnek hatott, ahogy egy-egy ember tulajdonságait fedezzük fel. Ráadást is kaptunk, Schumann op. 12-es Fantasiestückéjéből az Aufschwungot, felfokozott indulati töltéssel, nagy hangzással, a Beethovenben erre kevesebb lehetőség volt.

Szünet után Wolfgang Rihm Ländler 13 vonósra írt művét hallottuk, három első és második hegedű, három brácsa és három cselló mellett egy nagybőgőt szerepeltet a zeneszerző. Vérbeli landlereket ugyan nem hallottunk, érzésem szerint a hanghatásokat, a hangszerek különböző hangszínét helyezte előtérbe a zeneszerző, mindegyik hangszernek van egy, csak rá jellemző hangja.
Robert Schumann d-moll szimfóniája a négyes számot viseli, azonban keletkezését tekintve a második, Clarának írta, születésnapjára. Tíz év múlva nyerte el a mű mai formáját. Lonquich gyilkos tempókat diktált a két szélső tételben, ami a hegedűsöknek gyors volt. De kit érdekeltek a kisebb-nagyobb hibák, mikor egy rendkívüli töltésű előadást hallottunk! Az első tétel témái különféle tempóban sorakoztak, ami csak kiemelte az eltérő karaktereket. A dinamika rendkívül széles skálán mozgott, de a túlságosan erős hanghatásoktól mentesen. Határozott, pontos kürtállásokat kaptunk az ismételt expozíció után, a brácsaszólamot is dicséret illeti. A románc tempója is hajszállal gyorsabb volt a megszokottnál, emiatt nem a dallam rezignáltsága hatott, hanem egyfajta melankólia, ami kifejezetten jót tett a tételnek. A basszus szólam elsikkadt, a triola-duola egyidejű játéka tetszett, kardinális kérdés Schumann-nál és Brahmsnál: ne legyen erőltetett, de ne is tűnjön el valamelyik ritmus. A hegedűszóló szépen emelte ki dallamát, a zenekar a jó kamaraegyüttesek hangzását hozta. A Scherzo táncos jellegét hiányoltam, a basszus (bőgő-) szólam ismét lehetett volna karakteresebb. A trióban kissé szétesett a hegedű, egyébként is alapvetően fontos egy-egy zenekar hegedűszólama, de mindent megbocsátottunk a negyedik tételbe való átmenet hallatán. Nagyszerű kürt- és harsonahangzás, elképesztő hangszín, mely a drámát emelte ki, az egész tétel, az egész szimfónia örömünnepé vált, dicső fényben ragyogott.

A zenekar felnőtt a feladathoz, a megingásokról, sivító klarinétról, az oboa éles hangjáról elfeledkezhetünk, nem ez volt a lényeg.

A lényeget egyetlen szóval lehet jellemezni: lenyűgöző. Évente ha két-három ilyen hőfokú koncert van. Lonquich mind zongoristaként, mind karmesterként valami elképesztőt alkotott: karizmatikus zeneisége – nem csak egy műben, stílusban – csak Kocsiséhoz mérhető, szuggesztív egyénisége átemelte a zenészeket és a hallgatókat egy másik régióba: a zene felfoghatatlanságába.

Alexander Lonquich
A Trierben született művész karrierje 16 éves korában kezdődött, amikor Terniben megnyerte a „Casagrande” nemzetközi zongoraverseny 1. díját. Szólistaként és kamarazenészként is korunk egyik vezető interpretátora. Gyakori vendég olyan jelentős nemzetközi fesztiválokon, mint amilyen például a Salzburgi Ünnepi Játékok, a Salzburgi Mozart-hét, a Schubertiade Schwarzenberg, a Schleswig-holsteini Zenei Fesztivál, a Ruhr-vidéki Zongorafesztivál. Fellép a világ legfontosabb koncerttermeiben – olyan karmesterek vezetésével, mint Claudio Abbado, Heinz Holliger, Emmanuel Krivine, Marc Minkowski, Kurt Sanderling, Végh Sándor. Frank Peter Zimmermannhoz hosszú művészi együttműködés fűzi, melyet számos CD-felvétel is dokumentál.
Lonquich számos rangos díj birtokosa: Diapason d’Or, Premio Abbati, Edison. 2004-ben az ECM gondozásában jelent meg a Plainte Calme című szóló CD-je, mely a nemzetközi sajtó legmagasabb elismerését vívta ki. További szólólemezeket tervez az ECM-mel. Néhány éve Alexander Lonquich karmester-szólistaként hozza lázba a közönségét és a médiát. Ilyen kettős szereposztásban koncertezett olyan zenekarokkal, mint a Camerata Salzburg, Münchener Kammerorchester, Kammerorchester Basel, Orchestra da Camera di Mantova, Deutsche Kammerphilharmonie, Stuttgarter Kammerorchester és Mahler Chamber Orchester, mely utóbbival évek óta szoros együttműködést folytat. A legutóbbi évadban mint karmester/szólista nagy sikerű koncertet adott a Királyi Filharmonikusokkal, szólistaként a Bécsi Filharmonikusokkal, a Szlovén Filharmonikusokkal, továbbá számos szólóesten lépett fel Európában és Amerikában.

Művészetek Palotája, 2008. május 16.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Magyar vagyok és turista
Next Post: Az érvényes manír

Related Posts

  • Várkonyi Judit: A Díva Archívum
  • Arénázzunk: Slayer meg a death Archívum
  • „…aki hiányzik, azt szeretem” Archívum
  • A 12 legszebb magyar vers program 8. Archívum
  • Ábrándozás Ivesszal, Debussyvel és Richard Strauss-szal Archívum
  • Romantika és Luxemburg Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • John Lukacs: Hitler és Sztálin – 1941. június Archívum
  • Oratóriumok bűvöletében Papiruszportal
  • November 25. Naptár
  • Észt, német, finn Papiruszportal
  • Július 10. Naptár
  • Író beszél – Írók egymás közt I. Archívum
  • Brendel és a titok Archívum
  • Helga Weiss: Helga naplója Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme