K3 dévédén és élõben
a papiruszportal.hu archívumából [2007]
Szerzõk: Mika Róbert, Lehotka Gábor
A történet még a múlt esztendõ õszén kezdõdött. Megjelent a trió elsõ dévédéje. Ugyanakkor sajnos elmaradt a mindannyiunk által várva várt koncert az A38 gyomrában (2006. november 17-én Uli Jon Roth elõzenekaraként léptek volna fel, de technikai okok miatt nem jött össze). Kállai János és csapata így csak most kapott lehetõséget az Everwood együttes meghívására, hogy a Téglagyári Megállóban bemutathassa régi és legújabb szerzeményeit.
A fiatal, nagyszerû gitáros és csapata méltánytalanul kevés lehetõséget kap a szereplésre, pedig a hazai zenei palettán alig találunk instrumentális rockot játszó együttest.
A dévédé
2005 júliusában mutattuk be honlapunkon a K3 triót az Above the World címû cédéjük apropóján. Akkor azt írtuk, hogy a lemez takaros, sok nagy együttes megirigyelhetné a koncepciódús ezüstkorongot és borítóját. E színvonalból a The End of Evolution címû dévédé esetében sem adtak alább a fiúk, így újra egy rendkívül ízlésesen tervezett, kimondottan igényes tokot tartottunk a kezünkben, ahol még arra is ügyeltek, hogy egy látványos képeslappal is kedveskedjenek nekünk. Azonban a külcsín még nem egyenlõ a belbeccsel, így a korongnak teljesítenie kellett a lejátszóban is.
A dévédén belekóstolhatunk az együttes, a tagok életébe, nézhetünk koncertfelvételeket, képeket. Aki kíváncsi, hogy miként készül egy lemezfelvétel vagy egy videoklip, az sem fog csalódni. Nem maradtak le az együttesrõl szóló információk, és az Above the World három sikerszáma mellett természetesen a dévédé középpontjába állított The End of Evolution címû klipet is végignézhetjük.
A koncertfelvételek adják ki a korong felét. Ezek a videoanyagok a Dunaparti Vigasságok rendezvényen (2005. augusztus 19.), a 2005-ös Nyugati téri szilveszteri bulin, illetve a Wigwamban (Arany Nyíl Gála, 2006. március 25.) készültek. A hang néhol ugyan nem üti meg a dévédétõl elvárt minõséget, de arra mindenképpen kiváló, hogy e felvételeken keresztül átérezzük egy-egy ilyen fellépés hangulatát.
A fotógalériát Nagygyörgy Gábor válogatta az össze koncert-, stúdió- és promóciós felvételbõl.
Hogyan készül egy hanganyag a stúdióban? A The End of Evolution példáján nézhetünk meg egy 12 percesre vágott anyag tartalmát.
Aki még nem szerezte be az Above the World címû lemezüket, azok sem maradnak le teljesen róla, három szám erejéig élvezhetik a kiváló muzsikát (Highway to Space, Planet 5, Above the World).
És végül, de nem utolsósorban a dévédé címadó dalát, a The End of Evolution klipet, ami színvonalas zenéjével és remek képhatásaival profi módon lett összehegesztve egy elhagyatott szerelõcsarnokban.
Mindent összevetve a K3 trió dévédéje több mint promóciós anyag, és érdemes gyûjtõi példányt szerezni belõle, mert kétségtelen, hogy ez a zenekar még nagyon sokra viheti a jövõben.
K3 – the end of evolution (promotional DVD)
K3
Kállai János – gitárok
Szuna Péter – basszusgitár
Nagygyörgy Gábor – dobok
Közremûködõk: Mihályfi Gábor, Balogh Zoltán, Scheer „Max” Viktor, Schmiedl Tamás (MD Stúdió), Bordos Anikó, Holló Csaba
Rendezõ: Nagygyörgy Gábor
A koncert – „A refréneket úgyis mindenki tudja”
A dévédé elkészülte óta már nagyon sok víz folyt le a Dunán. A K3 2007 januárjában stúdióba vonult, hogy felvegye a Before Disaster címû elsõ igazi lemezét az érdi Bakery stúdióban. A progresszív metált játszó Everwood meghívására pedig a szentlõrinci Téglagyári Megállóban lépett fel a trió február 2-án.
Igyekeztünk elkerülni a pénteki csúcsforgalmat, szöszmötölés helyett csak kétszer tévedtünk el kissé, de így is sikerült idõben megállnunk a megállóban. A K3 már javában hangolt, de a fél nyolcas idõpont korai volt, még csak pár ember lézengett a kimondottan szimpatikus, de nem túlságosan koncertekre tervezett-berendezett helyiségben. Mi ezt nem különösen bántuk, asztalt foglaltunk egy eszméletlenül nagy mák alatt, és egy finom helyi készítésû pizza (és sör) mellett elevenítettük fel a régi szép klubéletet. A asztalokat lassan elfoglalták, és az állóhelyeken is egyre többen várták a koncertet.
Alaposan megleptek bennünket a fiúk már az elsõ percekben. Az eddigi satrianis lágyabb hangzás helyett alaposan feszítettek a ritmuson és a húrokon. Nem volt gépi, kicsit rammsteines industrial alapputtyogás sem, ezt sem bántuk. Töményebb, még improvizatívabb mûsorral rukkoltak elõ. Pontosan annyira, hogy a hard rock és a metál mezsgyéjén lavírozva dallamos, monstre technikával felturbózott dübörgésben volt részünk. Ehhez hasonlót a Carl Palmer Band koncertjén láttunk utoljára. Talán az elmaradt koncertek, a bizonyítási vágy, no és a stúdióban eltöltött idõ okozta, hogy pazar örömzene-hömpölygésbe kezdtek, ami átragadt a hallgatóságra is.
Kállai Jani virtuóz gitárjátékát már nemegyszer megcsodálhattuk egy-egy Cry Free-koncerten, itt kétszer annyit kellett teljesítenie a K3 felállása miatt (nincs énekes, nincs billentyûs). De számára ez nem okozott nehézséget, élvezettel nyûtte a húrokat. A basszusgitáros Szuna Péter keze szinte soha nem pihent meg egy-egy fogásnál, látszik rajta, hogy a dzsessz mûfajával szorosabb kapcsolatot kötött. A dobok mögött ülõ Nagygyörgy Gábor pedig pontosan dolgozott, remekül aládolgozott a két gitárosnak.
Annak ellenére, hogy a trió nem tudott mostanában fellépni, rendkívül összeszokott benyomást keltettek bennünk. A remek hangulatú koncertre jellemzõ, hogy a közönség visszatapsolta õket, ami szokatlan egy elõzenekar esetében, az is ritka, hogy jobban teljesítenek, mint a fõmûsorszám, pedig ezúttal ez történt.
Reméljük, hogy többször találkozhatunk Kállai Jánossal és csapatával az elkövetkezõ idõkben, hiszen élvezetes, egyedi hangzású zenéjük minden igényes rockrajongónak igazi élményt jelenthet.
Izgatottan várjuk a Before Disaster címû albumukat, a hallottak alapján remek csemege lesz, ráadásul a hírek szerint egy külföldi nagy név is közremûködik az egyik számban.
Téglagyári Megálló, 2007. február 2.