Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Posztmodern marhaság, vagy karikatúra? – Király Ferenc: A Csillagok hegyén Archívum
  • Ábrándozás Ivesszal, Debussyvel és Richard Strauss-szal Archívum
  • Esterházy-kincsek Archívum
  • A 12 legszebb magyar vers program 8. Archívum
  • Háború és játék Archívum
  • A bajusz mögött Archívum
  • Komorna apolgatna Archívum
  • A Vámos-klub újabb termése: Írók egymás közt II. Archívum

A bizalom üveghegyén túl

Posted on 2023.12.14.2025.11.12. By admin Nincs hozzászólás a(z) A bizalom üveghegyén túl bejegyzéshez

A vizsga

a papiruszportal.hu archívumából [2011]

Szerző: Bányász Attila

Bergendy Péter új filmje az 1956-os forradalom után játszódik, remekül megelevenítve a bizalmatlanság és a megfélemlítés nyomasztó-fullasztó légkörét, hiteles korrajzzal és a feszültséget precízen adagoló forgatókönyvvel, hogy a végeredmény egy igazi, krimibe hajló thriller legyen, ahol a politikai szál elsősorban eszköz a történetvezetés tárházában. A vizsga öncélú művészieskedéstől mentes közönségfilm, amely túlnőtte a tévéfilmes kereteket.

Nem véletlen a lelkesedésem, úgy érzem, végre tényleg olyan mozgókép született, ami a közönségfilmek terén is felveszi a versenyt a nyugati dömpinggel. Amellett, hogy egy percet sem unatkoztam a mű megtekintése közben, végig szurkoltam az alkotóknak is, hogy nehogy letévedjenek a remek stílusérzékkel megtalált, magyarok által meglehetősen ritkán taposott ösvényről. Sikerült! Bergendy Péter, az Állítsátok meg Terézanyut! rendezője biztos kézzel navigálta kis csapatát az ügynökmúlt aktuálpolitikától vészesen ingatag díszletei között a fő csapásirányon, amit Köbli Norbert remekbe szabott forgatókönyve vágott a magyar történelem útvesztőjében. Köbli, aki korábban olyan vígjátékok sztorijaiért felelt, mint például a 9 és ½ randi vagy a Made in Hungaria, föltette a koronát eddigi munkásságára. Olyan történetet sikerült papírra vetnie, ami izgalmas (mindig történik benne valami), humoros (jól adagolt poénok), akciódúsnak hat (anélkül, hogy a műfaji keretein átlépne az akciófilm területére) és csavaros történetszövés jellemzi (jó thrillerhez méltó fordulatok, amelyek révén a néző a karakterek és egymáshoz való viszonyuk átértékelésére „kényszerül”).

A film rögzítése nem hagyományos kamerával történt, hanem egy HD formátumú videofelvételre is alkalmas digitális fényképezőgéppel. Ez azonban egy csöppet sem ront a minőségen, sőt, a felvételek tűélességűnek hatnak. A fényképezőgép használatát elsősorban nem költséghatékonyságból választották, hanem a témából fakadó hangulat fokozásának eszközeként. Az így vászonra vitt, a személyes szférán túli közelik engem kicsit zavartak, talán ezt tudnám a film egyik negatívumaként említeni. Viszont a kukkoláshoz hasonló kameraszögek és -beállítások valóban hangulatosabbá tették a „megfigyelési” jeleneteket.
A díszletek nagyszerűek lettek. A sztori nagy része két lakásban játszódik, amit megfigyelnek és ahonnan figyelnek. A konspirált lakás berendezése fantasztikus volt, a TOTÓ plakáttal a falon és nagyanyám kredencével a konyha sarkában. A korhű ruhák, használati tárgyak, autók és az autóbusz mind újnak hatottak, mintha most gördültek volna le a gyártósorról. Egyedül talán azt sajnáltam, hogy – valószínűleg az alacsony költségvetés miatt – hiányoztak a filmből a városról készült nagytotálok: nagyon szívesen megnéztem volna a forradalom utáni Budapestet madártávlatból.
A történet központi figurája a magas rangú tiszt, Markó Pál, akit Kulka János kelt nagyszerűen életre. Remekül ragadja meg a karaktert, ügyesen egyensúlyozik Markó hivatali énje, a cél érdekében minden eszközt bevető, kérlelhetetlen titkosszolgálati tiszt és a beosztottja iránt feltétlen bizalmat tápláló magánember között. Egyfajta apa-fiú kapcsolat van a főszereplők között, hiszen Jung Andrást Markó kaparta ki a mocsokból, ha ő nincs, az árva fiú valahol vidéken, a földeken tékozolja el az életét. Nagy Zsoltnak jól áll ez a szerep, akárcsak a garbó és a bőrkabát. Nem beszélve a konspirált lakásról, ahol, ha épp nem a besúgók jelentéseit dokumentálja, a magánéletét éli, már amennyire magánélete lehet egy tartótisztnek. Ez a magánélet kavar aztán vihart, amikor Jung átvilágítása alatt megjelenik Éva, mint az örök nő, minden konfliktus forrása. Hámori Gabriella Évaként gyönyörű, de most is távoli, „megragadhatatlan”, mint amilyennek a Kaméleonban is éreztem. Játéka finom és letisztult, ő az igazi nő: izzóan szenvedélyes, megértően kedves vagy kegyetlenül rideg, ahogy épp a kedve tartja. Olyan érzésem volt, mintha a színpadon nézném.

Scherer Péter itt most épp Kapa, azaz Mucsi Zoltán nélkül – úgy látszik, az Elválaszthatatlanok is elválaszthatók egymástól. Scherer is jól játszik, csak a színeváltozásánál lehetne egy kicsit nagyobb a kontraszt. Haumann Péter is cameózik egyet: amikor megjelenik a vásznon, és még meg sem szólal, csak néz, már ő uralja az egész mozitermet, már mindenki sejti, ki ő, egy egész életet mögé látunk ennek a tekintetnek – hiába, igazi színészóriás!
A vizsga folyik, s mi a kameraszöggel együtt nézőpontot is váltunk: elég egy pillanat, egy momentum, és rögtön másképp látunk, másképp viszonyulunk a karakterekhez – a sakktábla átrendeződik, a fekete fehérré változik, hogy aztán ismét pördüljön velünk egyet ez a világ, amelyben a kémek ugyanolyan kisemberek, mint mi – esendők, szeretnek és ugyanazon díszletek között élnek. A vizsga folyik, és mi együtt rohanunk Markóval, át ’57 szentestéjén, át egy letűnt kor Budapestjén, keresztül egy nagy áldozatok árán felépített karrieren és túl egy pókhálóval szőtt barátságon, hogy a végén elérjünk a lecsupaszított énig egy végletekig embertelen világban.

A vizsga
Magyar történelmi thriller, 2010
Hossz: 90 perc
Bemutató: 2011. október 13.
Rendező: Bergendy Péter
Forgatókönyvíró: Köbli Norbert
Operatőr: Tóth Zsolt
Producer: Bodzsár István
Jelmez: Breckl János
Látványtervező: Hujber Balázs
Gyártásvezető: Pék Csaba
Vágó: Király István
Szereplők: Kulka János, Nagy Zsolt, Hámori Gabriella, Scherer Péter, Elek Ferenc, Haumann Péter

Hivatalos szinopszis: 1957. december 24. A zűrzavaros októberi események után az Államvédelmi Osztálynak meg kell győződnie arról, hogy ügynökei közül kiben bízhat meg a jövőben, ezért egytől egyig próbára teszi azok lojalitását a rendszerhez. A szép karrier előtt álló tartótisztnek, Jung Andrásnak (Nagy Zsolt) éppen a szenteste hozza el ezt a bizonyos vizsgát: nem is sejti, hogy a szemközti ház egyik ablakából többek között atyai tanítómestere, Markó Pál (Kulka János) figyeli, és értékeli minden tettét, minden mondatát. Ha András ezt tudná, valószínűleg nem éppen ezen a napon találkozna konspirált lakásán az eddig szigorúan titkolt szerelmével, Évával (Hámori Gabriella), és körültekintőbben őrizné a rábízott ügynöklistát is. A névsornak azonban lába kél, András megtudja, hogy Éva egyáltalán nem az, akinek hitte, és lassan az is kiderül, hogy senki sem bízhat meg a másikban…

Archívum Tags:Színes papiruszok

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Joe Blessett és Alexis Parsons
Next Post: Schiff és az Európai Kamarazenekar

Related Posts

  • A bolygó hollandi Archívum
  • Sosztakovics kettős élete Archívum
  • Budapesti Wagner Napok 2010 Archívum
  • Dalok és románcok – orosz módra Archívum
  • Elutazunk ketten Angliába Archívum
  • A blues magyar királya Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Nagyregény német módra Archívum
  • Június 30. Naptár
  • Heti papiruszok (2251) Egyéb kategória
  • BMC: Satie és Liszt egy lemezen Archívum
  • Verancsics Antal humanista történetíró Archívum
  • „Véres víziókban és verziókban” Archívum
  • Már megint szingli Archívum
  • Kiből lesz az olvasó? – Boszorkányos mesék, keserédes történetek Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme