a papiruszportal.hu archívumából [2008]
Szerző: Czékus Mihály
Nadia Birkenstock napjainkban első számú hárfaművésznek számít szülőhazájában. Igen gazdag előadói repertoárjában a saját szerzemények mellett ír, skót, walesi és angol dalok is szerepelnek. Eddig három lemeze jelent meg: az Emerald Isles (2001), a Wandering Between The Worlds (2003), és a legutóbbi albuma, a Winter Tales.
Linnzi Zaorski gyakran lép fel együttesével, a Delta Royale-lal New Orleansban, a dzsessz szent városában. Zenei repertoárjában a 30-as, 40-es évekből származó szerzemények szerepelnek. Eddig három albuma jelent meg, a legutóbbi, Hot Wax And Whiskey tavaly ősszel.
Nadia Birkenstock: Winter Tales
Nadia Birkenstock az acélművességéről híres északnémet városban, Solingenben született. A zenével kisgyerek korában kapcsolatba került, ötévesen már intenzíven ismerkedett a zongorával. Néhány évvel később mégis a hárfa mellett kötelezte el magát. Találkozása a hangszerrel sorsszerű volt, ugyanis amikor a Németországban turnézó legendás skót együttest, a Sileast élőben hallotta, azonnal beleszeretett a kelta hárfába. Az ősi húros hangszeren 16 éves korában kezdett el játszani. Napjainkban első számú hárfaművésznek számít szülőhazájában. Igen gazdag előadói repertoárjában a saját szerzemények mellett ír, skót, walesi és angol dalok is szerepelnek. Eddig három lemeze jelent meg: az Emerald Isles (2001), a Wandering Between The Worlds (2003), és a legutóbbi albuma, a Winter Tales.
Ismert egy olyan nézet, mely szerint vannak olyan hangszerek, amelyek kifejezetten a lélekhez szólnak. A hárfa is közéjük tartozik. A hárfa a legősibb húros hangszer, már Kr. e. 3000 évvel ezelőtti egyiptomi emlékeken is szerepel. Egy ilyen hangszert csak igazán tiszta lélekkel lehet megszólaltatni. Nadia Birkenstocknak ez sikerült, és jelen album példa arra, hogy nem is akárhogyan. Az albumon 17 szép téli mese kapott helyet, két felvétel, a Gaudete és a Star of Bethlehem kivételével valamennyi tradicionális mű. Nincs téli album karácsonyi dalok nélkül, így nem kivétel ez a korong sem. Szerencsére nem egy agyonkoptatott Jingle Bell stílusú korongról van szó, hanem az év bármely szakában hallgatható lemezről.
Annak ellenére, hogy a zene világa láthatatlan, mégis valóságosan érzékeljük, ahogyan kinyílik bennünk a dallam, és elrepít egy megfoghatatlan, de mindennél fontosabb világba. Ez a tér-idő nélküliség a zenének kozmikus jelleget ad. A Winter Talest hallgatva megmozdul a bennünk élő, ismeretlen, kozmikus erő, melynek hatására egy teljesebb világba jutunk. Nadia hangja és játéka felüdít, vidámabbá tesz, erőt ad és felemel.
Az album egyórás kilépőt kínál a hallgatóknak napjaink hangyaboly világából. Természetesen a problémáink nem fognak a zenétől megoldódni, viszont a megnyugtatott elme számára könnyebben megnyílnak a siker felé vezető utak.
Laika Records, 2006
Linnzi Zaorski: Hot Wax and Whiskey
New Orleans a dzsessz szíve, melynek dobbanásai minden előadó munkájában jelen vannak. Az amerikai származású énekesnő, Linnzi Zaorski gyakran lép fel együttesével, a Delta Royale-lal a dzsessz szent városában. Zenei repertoárjában a 30-as, 40-es évekből származó szerzemények szerepelnek. Egyszer megkérdezték tőle, hogy miért nem énekel popszámokat. ő erre azt felelte, hogy valójában popot énekel, a 30-as, 40-es évek popját… Abban, hogy az említett korszak mellett kötelezte el magát, nagy szerepe van nővérének is, aki bevezette őt a fekete-fehér mozi izgalmas világába. A korabeli filmek ódon atmoszférájába gyorsan beleszeretett, és zenei produkcióiban is valami hasonló igyekszik megteremteni.
Eddig három albuma jelent meg, a legutóbbi, Hot Wax And Whiskey címmel tavaly ősszel. A dalokat New Orleansban rögzítették, közülük kettő, a Just One Of Those Things és a Bei Mir Bist Du Schoen koncertfelvétel, a többi stúdióanyag.
A produkció kifogástalan teret rajzol a hallgató köré. Egy forró légkörű, félhomályba burkolózó lokál képe bontakozik ki lelki szemeink előtt. A színpadon Linnzi az est hangulatfelelőse, érzéki, tűzvörösre festett ajkakkal és az előadott dalokhoz korhű frizurával és ruhában jelenik meg. A produkció az első percektől kezdve magas hőfokon ég. A nagy létszámú banda rövid idő alatt megkedvelteti magát természetességével és játékosságával. Linnzi hangja olyan hitelesen kelti életre a múltat, hogy a hallgató néha elbizonytalanodik a felvételek rögzítési időpontját illetően. Pedig ezek a kompozíciók csak néhány hónappal ezelőtt, 2007 augusztusában vésődtek a kis ezüstkorongra.
Ha mindössze kétszámnyi esélyt ad valaki Zaorskinak, akkor a Between The Devil And The Deep Blue Sea és a The Lady In Red című felvételeket feltétlenül hallgassa meg.
Szerzői kiadás, 2007