Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Janikovszky Éva: A lemez két oldala Archívum
  • Fejtő Ferenc: A magyar tragédia – könyvbemutató a Pallas Páholyban Archívum
  • Závada Pál: Kulákprés Archívum
  • Petőfi-kötet, „korhű” fotókkal Archívum
  • Bohócok a mesében Archívum
  • Szabadi Vilmos és Homor Zsuzsanna Archívum
  • Dr. Kubassek János Archívum
  • Ives, Elgar és Prokofjev a Fesztiválzenekar előadásában Archívum

Mozart és Say

Posted on 2023.12.01.2023.11.29. By admin Nincs hozzászólás a(z) Mozart és Say bejegyzéshez

Fazil Say ismét

a papiruszportal.hu archívumából [2015]

Szerző: Lehotka Ildikó

Fazil Say ismét koncertet adott nálunk, ezúttal a Zeneakadémián, február 23-án. Aki már látta-hallotta a török zongoraművészt, tudja, hogy nem sorolható az”átlagos” művészek közé, a konvenciókkal nem törődik, játéka viszont nagyszerű. Az MVM Koncertek – A zongora sorozatban nem először szerepel, ez alkalommal két zeneszerző darabjaiból játszott, saját műveket és Mozartot.

Say koncertjeire mindig megtelnek a koncerttermek, ez alkalommal a pódiumon is zsúfolásig voltak székek, a jegyek nagyon hamar elfogytak. Say megosztja a közönséget, vagy rajonganak érte, vagy a legkevésbé sem kedvelik, nem tudom, mennyire befolyásolja a közönséget a művész gesztikulációja, mimikája. Többször hallottam már Sayt, első alkalommal 2009-ben, akkor Beethoven c-moll zongoraversenyét játszotta, nagyszerűen, 2002-es szólóestjének már maga a programja is izgalmas volt, felejthetetlen koncertet adott a Művészetek Palotájában. Sokan vártuk újra Say koncertjét, magam inkább a Mozart-művekre voltam kíváncsi.

Az első rész Mozart két szonátájából állt, a c-mollt hallottuk először (KV. 457.), ezt követte a C-dúr (KV. 330.). A választás Mozart két arcát mutatta, a moll hangnemű, melyet a szerző 1784-ben komponált a c-moll fantáziával együtt, egyik bécsi tanítványának, Thérèse von Trattnernek ajánlotta. A 457-es szonáta a maga haragjával, súlyával éppen ellentétes a könnyed, vidám, szinte csevegő, és Say előadásában könnyed-vidám C-dúréval. Sötétség és fény jellemezte Say játékát, a két szonáta bár nem hivalkodott egyedi megoldásokkal, mégis gyönyörűen szólalt meg. A tempók jók voltak, a gyors tételekben nem hallottunk hajszoltságot, a dinamika mívesen hullámzott. Olvadékony hangon játszotta a két lassú tételt (A C-dúré közben egy iszonyatos robbanás volt, talán egy lámpa égett ki). Say játékában a hangsúlyok, a szólamok kiemelése mindig nagyszerű, ezúttal is rácsodálkozhattunk egy-egy izgalmas szakaszra, így a c-moll szonáta éneklő lassú tételében. Say zongorahangja rendkívül sokrétű, az egészen bársonyos, finom hangzástól a szikárig mindent hallottunk most is.

Ráadásként is egy Mozart-szonátát, illetve két tételt játszott Say, a 331-es jegyzékű, rendhagyó módon variációs tétellel nyitót. Számomra a darab I. tétele volt a legizgalmasabb a koncerten, érzésem szerint Say összetett játékmódjára, nem mindennapi érzésvilágára itt derült igazán fény (a két korábbi szonátában néminemű esetlegességeket vehettünk észre, hiányzó hangokat, egy helyen ismétlődött néhány hang, ezek nem befolyásolták a hangulati-érzelmi megjelenítést). A II. variáció szenzációs volt, itt Say már az egyedi megoldást, a különlegességet is vállalta, nevetésre ingerlő hangsúlyokkal, a IV. variációban is megszólalt egy-egy merész hangsúly. A tétel után rögtön az Alla turcát játszotta, szintén meglepőhangsúlyokkal. Hogy miért is volt roppant izgalmas ez a fajta felfogás? Hozzá van szokva a hallgató a hagyományos előadásokhoz, de ez a nagyon jól ismert darab is tele van eddig nem kiaknázott apró részletekkel, Say aláhúzta Mozart humorát.

Fazil Say nem egy alkalommal tekint ki a zene más területeire, dzsesszfesztiválokon szerepel, koncertjei ráadása gyakran improvizációkból áll, de érdekli a török népzene, a jelenkor zenéje is, maga is komponál filmzenét. A koncert második részében saját darabjait adta elő az 1970-ben született művész. Hallottam már műveket tőle, melyek liberális stíluskeveredéssel szólalnak meg, egy kis romantika, dzsessz, szívhez szóló, de nem tartalmas dallamok keverednek az improvizatív elemekkel. A koncerten felhangzó kompozíciók is ilyenek voltak – köztük egy szonáta, két ballada, mindegyik szinte azonos kifejezőeszközökkel, dallami-harmóniai vonásokkal. De Say megteheti, hogy saját műveit játssza egy félidőn keresztül, a közönség Say kirobbanó fortéit csodálhatta meg – a Mozart-szonátákban erre nem volt lehetőség.

Mozart: c-moll szonáta, K. 457, C-dúr szonáta, K. 330

Fazil Say: Zongoraszonáta „Gezi Park 2”, op. 52 (2014),

SES (Ballada), Nâzım (Ballada), Black Earth, Sait Faik (Ballada), Nietzsche és Wagner

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: December 1.
Next Post: Csínom: Lenka ikerkönyve

Related Posts

  • Polanski-trilógia Archívum
  • Boris Vian: Blues egy fekete macskáért Archívum
  • Nyúllábútól Oroszlánszívűig Archívum
  • Lustaságbetegség, gyógymóddal Archívum
  • Paradicsumut hazoá Archívum
  • Caccinitól a Meditációs zenéig Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Ínyenc szendvics Papiruszportal
  • Történetmesélés, felsőfokon Papiruszportal
  • Ne ess pánikba! – Törülközőnap Archívum
  • Bartók, Dobszay Archívum
  • Szuper! Archívum
  • Világok találkozása: Savall, Figueras, Hesperion XXI Archívum
  • A herme(neu)tikus költő Archívum
  • Kortárs magyar vesperások – lemezen Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme