Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Liszt: Krisztus – a naiv Archívum
  • Távol-Kelet varázsa Archívum
  • Heti papiruszok (2319) Egyéb kategória
  • Pozsonyi papiruszok 12. Archívum
  • A sivatag istene – Smith Taitája Archívum
  • Carmen, a vadító Archívum
  • Sol Gabetta és Alekszej Vologyin szonátaestje Archívum
  • Brahms, újra Archívum

Bach Máté-passiója

Posted on 2023.12.21.2023.12.19. By admin 1 hozzászólás a(z) Bach Máté-passiója bejegyzéshez

Schiff András vezényletével

a papiruszportal.hu archívumából [2007]

Szerző: Lehotka Ildikó

Már a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében is hallhattunk Bach nagyszabású oratóriumai közül néhányat, olyan nagy előadókkal, mint Haselböck, Herreweghe, az április 6-i koncerten pedig Schiff András vezényelte a Nemzeti Filharmonikus Zenekart, a Nemzeti Énekkart, valamint a Magyar Rádió gyermekkórusát és külföldi szólistákat. A nagypénteken tartott hangversenyen a zsúfolásig megtelt Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben Bach Máté-passiója repítette a lelkeket magasba.

A Máté-passiót először valószínűleg 1729-ben adták elő, de semmiféle adat nem maradt fenn erről, csak az 1732-es előadásról van feljegyzés. A Máté-passió előadói apparátusa korabeli mércével mérve igen nagy. Az osztott zenekar és énekkar hatvan előadót foglalkoztatott, ami egyházi műveknél ritka volt. A mű 1829-ben került előtérbe, a fiatal Mendelssohn nagypénteken mutatta be a berlini Singakademie élén, ettől az időszaktól kezdődött el a Bach-kultusz, ami a mai napig tart, és a barokk zeneszerző formai és dallamalkotó zsenialitásának köszönhetően meg is fog maradni.
A Máté-passió egyik legmeghatározóbb része a zenekar és énekkar kettéosztása. Az énekkar felelget is egymásnak, a drámai hatást növelve. Bach már a nyitó kórusban is él a lehetőséggel. Míg az egyik kórus a gyászéneket énekli, a másik a hívők közbeszólásait tolmácsolja. Az áriák és kórusok szövege Picander munkája, az Evangelista szövegei a Bibliából valók.
A szokásosnál egy órával korábban kezdődő koncerten a teljes művet hallhattuk. Gyakran csak húzásokkal adják elő az eredetileg majd négyórás passiót, mely 73, ha az Evangelista recitativóit külön veszik, akkor 103 számból áll.
Ezen az estén a karmester kérése volt, hogy az ünnep tiszteletére a közönség tartózkodjon minden hangos tetszésnyilvánítástól.
A hat szólista közül Lothar Odinius kiemelt szerephez jut a mű során, ő viszi végig a hallgatót Jézus utolsó óráin. Az aacheni születésű tenor látogatta Alfredo Kraus és Dietrich Fischer-Dieskau mesterkurzusait is. Hangjának hajlékonysága, kifejezőképessége minden megszólaláskor érvényesült. A drámai pillanatoktól az érzelmi skála fokain át az abszolút rezignációig minden érzelem megjelenítésének birtokában van. A bachi egyházi zene nyelvét tökéletesen beszéli/énekli, egy pillanatig sem esett ki az Evangelista szerepéből. A koncert másik nagy egyénisége a szoprán énekesnő, Ruth Ziesak. Áriái megformálására gondosan ügyelt, a dinamikai ívek csak akkorák voltak, amekorrák a passióba illenek. Éneklése a bensőséget fejezte ki, különösen szép volt a két oboás ária, a koncert egyik legszebb része az eredetileg két oboa da caccia és fuvolakíséretes ária volt, Ziesak magától értetődő, csodálatosan halk indítással, ritkán hallható hangszínnel énekelt. Monica Groop finn mezzoszoprán mély hangjai nem igazán jöttek át a zenekari kíséretek alatt, hasas hangokat hallottunk, a romantikus éneklési stílust képviselte. A két fuvolás alt ária gyönyörű dallama szép perceket szerzett, de a talán legszebb ária, az Erbarme dich inkább Kelemen Barnabás szólói miatt marad emlékezetes. Oliver Widmer Jézus szerepében megbízható volt, ahogy Carsten Süss is, hangja néha élesebb volt a kelleténél, különösen a mű elején. Robert Holl nemcsak hangjával, hanem mozdulataival is jelezte szerepét, hangja telt, de sokszor hangosnak tűnt az előadás során. Ritkán hallható a gamba zenekari koncerteken, minden elismerés a hölgynek, aki tisztán intonált. A barokk hangzást nemcsak a különleges hangszerek használata (fafuvolák), hanem a kevés vibrato is erősítette.
A gyermekkórus tiszta, szép hangzásával most is jól szerepelt, a Nemzeti Énekkar a tőle már ismert színvonalon énekelt. Jól szóltak a turbák, a kissé gyorsabb korálok, a Feszíttessék meg! drámai megszólalása a csúcspontot jelentette, hangerőben is. Az énekkar szólista tagjai kivétel nélkül tisztán, jó kiejtéssel énekeltek. A zenekar – bár voltak kisebb megingások –, partnere volt Schiff Andrásnak és a szólistáknak.
A zongoraművész-karmester Schiff András nagyszerű, példaértékű előadást hozott létre. Számára természetes volt, hogy ő játssza a continuót is, nemcsak a mű hangzását figyelte, hanem tevékenyen részt vett benne. A feliratozás segítségével a művet nem ismerők is követhették a szöveget. Megindító, lélekemelő előadáson lehettünk jelen.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2007. április 6.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Nem minden az, aminek látszik
Next Post: Már megint malacunk van

Related Posts

  • Juan Marsé: Utolsó délutánok Teresával Archívum
  • A forgatókönyv, Julius Caesar és a néző halála Archívum
  • A tundrától a tundráig Archívum
  • Az ősember zenéje Archívum
  • Ránki Dezső a Művészetek Palotájában Archívum
  • Balett tánc nélkül – Bach és Sztravinszkij Archívum

Comment (1) on “Bach Máté-passiója”

  1. Visszajelzés: Április 11. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Csongor és Tünde – zenében Archívum
  • A mi Wertherünk Archívum
  • Noël Coward Songbook Archívum
  • Mulasztásos alkotássértés Archívum
  • Két koncert, két hegedűművész a Zeneakadémián Papiruszportal
  • „Galambok hangatlan csókja” Archívum
  • Helga Weiss: Helga naplója Archívum
  • Boksay János és Farkas Ferenc művei egy-egy cédén Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme